Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Summering av året och tankar...

Kategori: Allmänt

Jag väntar på våren, jag väntar fast den är här. Maj som är min favoritmånad, den som brukar innehålla några härliga dagar med värme, sol och grönska.
Nu, ja varje dag blir lite av en besvikelse, det blåser och regnar och ingen värme i luften. Dagarna försvinner och jag kurar med fleecetröja. Igår blev det alldeles för tråkigt ute här på ön och var tvungen att ta mig till stan. Var där i några timmar, sedan fick jag nog. Ut på ön igen och här sitter jag och hoppas. Det är bra att få träna på det också.
De där långa promenaderna med kameran har inte blivit av, för regnet kommer med ojämna intervaller. Den här våren har varit så blåsig, minns inte att någon vår har varit så.
 
Tänker på året som gick, jag gör ingen årskrönika som sträcker sig från första januari till första januari, det gör så många andra. Ett år är ett år oavsett. Under året som gick blev det en resa till Skottland, det blev Stockholm och Neil Young tillsammans med den yngsta grabben, det blev en Kuba resa. Alla resor blev bra och de har präntats in i min loggbok som positiv input. Skottland tillsammans med Klan Moffat, romarnas fantastiska byggeHadrians Wall, 700 års jubileum av Banockburn, paraden från Stirling castle tillsammans med klanen och 1000 säckpipeblåsare ger mig fortfarande en härlig rysning längs ryggraden. Stockholm och en konsert med Neil Young ger mig ståpäls, en konsertdröm som jag haft länge som blev verklighet och den ger verkligen mersmak att få se honom fler gånger. En man med sitt Crazy Horse, som enligt mitt tycke är oslagbar. Detta tillsammans med en son (en ny generation) som avgudar hans musik och texter gjorde mig glädjefull. Resan till Kuba som väcker kärlek och medkänsla i mig, en tripp som gav mig mersmak och nästa tripp är bokad den 8 januari 2016.
 
Jag minns för 8 år sedan, nu blir det flum för en del, för mig så blir det att jag backar och tar orden han gav och pusslar in i mitt liv. Han sa att han hade med sig en märklig man, jag tror jag vet vem han syftade på. Den "märkliga mannen" sade att jag borde skaffa mig mer skinn på näsan och stå upp för mig själv. Då trodde jag att jag hade skinn på näsan, idag vet jag att det var bara en yta. Idag har jag skinn på näsan, jag står upp för mig själv och låter ingen utnyttja mina kunskaper för egen vinning, utan delar bara om det är ärligt. Några kan nog se det som jag gör en förlust, men de behöver inte oroa sig, för så länge jag vet att det är en god sak och inget högmod, då behöver man inte bekymra sig. Jag har bra koll. Jag är alldeles för klarsynt för att låta mig luras. Mediet såg också ett märkligt hav med en turkos färg, han såg sedan flera hav med turkos färg och sade, märkligt. Mitt ena hav såg jag 2010 på Yttre Hebriderna i Skottland, långa vita tomma stränder med verklig turkos färg, tomma och ödsliga stränder. Det var ett kallt vatten.
 Mitt andra turkosa hav fanns på Kuba, ett paradis, med långa vita stränder och en värme i vattnet. Två ganska lika stränder, ändå så olika och jag älskade båda. Stränder och hav ger mig verkligen harmoni.
Vad sade mediet mer? Jo han sade att jag kommer att ta hand om ett barn. Tänker inte skriva mer om det, eftersom det inte är något som skett. Vi får se vad och om han menade...
 
Från det ena till det andra så har jag haft min EU moppe(4000kr) på Blocket till försäljning för en ganska billig och rimlig peng. Jag inser att Blocket har blivit lite som en loppmarknad. Folk vill helst inte betala för något, dom vill bara ha. Här kommer lite bud:
*Jag bor i Malung och det är ganska långt och bensinen är så dyr. Därför kan jag väl få ge 2000kr?
*Vi kan väl byta? Du kan få lite vitvaror av mig?
*Jag bor i Örebro, långt att åka, vad kan du göra för pris?
*Jag är bara 16 år och har inte så mycket pengar...
*Om du vill bli av med den snabbt ger jag 1500kr!
*Vad har du för adress i vilken stad? (tror man att jag är dum i huvudet)
Vet ni, jag behåller mopeden. Blocket får ha sin loppmarknad för sig själv. Och ni folk som bara vill betala nån spänn för saker, gå på loppis. Skambuden har haglat.
 
I alla fall trots så har det varit ett jäkla bra år, fyllda av bra saker som trängt in skiten i hörnet. Ett år då jag också insett att varken jag eller mopeden är till salu, till vilket pris som helst.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: