Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Resedagbok Kuba 2014

Kategori: Kuba Resedagbok 2014

Tisdagen 9 december

Blåsigt och mulet, åh va trist som turist, ändå var det ca 22 grader, fast det var vindarna som var kyliga, de gånger solen tittade fram så var det varmt.

"...inte mycket att göra något åt" , säger Hemingway... 
 

Vi gick till den överflödiga frukostbuffén som hade allt, bordet med "Bloody Mary" såg orört ut denna tisdagsmorgon. Vidare efter frukosten bokade vi en Deep sea fisching till morgondagen (onsdag) och önskade att stormen skulle bedarra. Turen kostade ca 3000kr för 5 timmar. Men denna tur har ingått i vår Kuba planering hela tiden. Och det r väl en gammal "flickdröm" jag haft att få åka ut med en båt och försöka dra något stort och starkt. Jag visste att det inte var säsong för fiske nu i december och hade väl läst att man kan få något som heter Wahoo, en silverglänsande, strömlinjeformad fisk. Den ingår i familjen makrill, arten kan bli upptill 250 cm lång och väga 83 kg.

 

Efter det provade vi stranden i flera timmar, den mesta delen småfrös vi, det blåste hårt och kallt. Vi hoppas båda att djuphavsfisket i morgon inte ska bli inställt, men vi hoppas heller inte att fiskeguiden tar oss ut i ett väder i flera timmar och vi spyr av sjösjuka. Ställer guiden in då får vi pengarna tillbaka, men ställer vi in då blir det inga pengar.

...ledig dag...
 
 
 
Strandmojito...
 

Efter stranden går vi hem och värmer oss på rummet. Jag gör lite kaffe i manianabryggaren, ni vet den som tar 40 minuter för tre koppar kaffe, under tiden tar jag ett bad i det stora badkaret.

 

Städerskan Yudisley ställer in nya handdukskonstverk varje dag,  en fin tjej som jag fått kontakt med och pratar. Idag gav jag henne åter bra med dricks, lämnade bläckpennor och blyertspennor, som också är en bristvara. Vi hade en liten "brevväxling" för vi sågs inte så ofta.

 
 
...några av städerskans konstverk...
 

På kvällen blev det en skaldjursrestaurang, det blev hummer...igen. Gott var det. Efter så gick vi till baren där mannen drack några Mojitas, vi rökte lite cigarr och ett tjejband (5st) spelade rytmisk karibisk musik som var så jäkla bra att lokalen lyfte. Tillochmed städerskan bjöd på en dansshow med sin skurmopp. Fan va lycklig jag är att vara i ett land där människorna verkligen, verkligen bjuder på sig själva. Inte så fastfrusna som vi nordbor, en annan mentalitet som mer stämmer in med min. I Sverige kallas man för "lite egen", här kallas man inte för något, det är så naturligt och finns nedärvt i deras mentalitet. Här har vi verkligen något att jobba på, men klart vet man inte att ett spontant trevligt manéer finns då finns inget att jobba med.

God natt Kuba, här går tiden alldeles för fort. Hit ska jag åka igen, så fort som möjligt, här trivs jag.

Föresten köpte jag en tavla idag, på en snygging. Påminner om min bror, när han var ung...

 

 

 

 

...to be continued.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: