Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Svenska Resebokhandeln...

Kategori:

Ser på olika forum när jag Googlar på Svenska Resebokhandeln att det finns mycket kritik. Ett företag som inte kan bjuda sina kunder på en telefonkontakt utan har en mailadress, och när man får felaktiga påminnelser så är inte ens mailet undertecknad av en juridisk person. Jag ser att personer skickat tillbaka böcker och inte fått återbetalning och andra saker också.
 
Jag hade önskat att jag googlat innan jag gjorde beställningen av två böcker. Jag har aldrig förr haft problem med näthandel, fast här körde jag i diket. Jag ser nätföretaget Svenska Resebokhandeln som ett oseriöst företag.
 
Vad har hänt? I början av oktober beställde jag två böcker, om Kuba. Efter över en vecka kom en bok, följt av en följesedel där en bok var med, det var en följesedel där det stod sidan 1, och längst ner stod det att det var en delleverans. Alltså en bok och en sida på en följesedel. Ingen summa, inget konto eller plusgironummer, inget telefonnummer till Svenska Resebokhandeln. Endast ett nummer till Samdistribution som har de böckerna i sitt lager och som inte hade något med Resebokhandeln att göra. När jag pratade med dom förstod jag mellan raderna att de hade fått tacklas med missnöjda kunder innan. Inte ens de hade tillgång till ett telefonnummer till firman utan endast en mailadress.
 
Den 18 november får jag detta mail, alltså ingen påminnelse /brev utan ett mail. Men det som var bra är att jag fick ett kontonummer och ett pris. Snabbt så betalade jag det och trodde att detta skulle vara ur världen.
Skrev några missnöjessvar att jag tyckte de var oseriösa att de inte skickat en 1:a faktura, och då skyllde de på att "det var postens fel".
 
 
Bäste Maria
2014-09-28 11:57:32 handlade du följande produkter av oss:
1st - Kuba Första Klass Reseguider - 9789174250527
1st - Kuba - Fyris Reseguide - 978-918557924-2


Enligt våra noteringar har din faktura med ordernummer 47173 förfallit till betalning.
Vi vill gärna se betalning på gällande skuldbelopp 526:- inom 5 dagar, annars tvingas vi skicka ny faktura till dig med pålagd administrations- och påminnelseavgift. Betalning sker till vårt plusgiro konto 1092824-0. Glöm inte att ange ordernumret 47173 eller ert namn i samband med betalningen. Logga in på ditt konto i butiken för mer information.
Har du frågor går det även bra att svara på detta mail.
mvh
Kundtjänst
------------------------------
Svenska Resebokhandeln
[email protected]
Org.nr 969698-5291
Plusgiro 1092824-0
 
 
 
Så här såg Följesedelsdelen ut som de skickade ut tillsammans med bok 1, i bok 2 var kartongen helt tom.
 
 
 
 
Ett kvitto där banken har registrerat min betalning och plusgirokonto och allt stämmer, liksom summan.
 
Där tror vi väl alla att det är frid och fröjd på jorden och hos Svenska Resebokhandeln, eller hur. Nu trodde väl jag i min enfald att den hemlige juridiske personen för detta Handelsbolag var nöjd, men inte då. Söndagen 20141130 får jag två Hotmail till, de ser likadana ut så den juridiske personen hade kanske druckit glögg och tryckt på skicka knappen två gånger. Här får ni se vad jag fick:
 
PÅMINNELSEFAKTURA SKICKAD

Bäste Maria Jäverling
2014-09-28 11:57:32 handlade du följande produkter av oss:
1st - Kuba Första Klass Reseguider - 9789174250527
1st - Kuba - Fyris Reseguide - 978-918557924-2
 

Vi har fortfarande inte erhållit någon betalning för denna leverans från dig, trots påminnelse per email. Summan som förfallit är 526:- + påminnelseavgift 95:-, dvs totalt 621:-. Vi har nu skickat en ny faktura till dig med pålagd påminnelseavgift, dels som bifogad pdf fil i detta dokument men också som vanligt brev. Förfallodatum på denna påminnelsefaktura är 20141207. Fakturan skall betalas till vårt plusgiro konto 1092824-0 och i samband med betalning skall också fakturanummer 47173 anges

Om betalning inte är oss till handa innan 20141207 kommer vi att lämna vidare ärendet till inkasso följt av kronofogdemyndigheten

Mvh Kundtjänst
resebokhandeln.com
 
Nu precis innan jag sticker på semester hotar man med KRONOFOGDEN! Jag kan inte nå firman, mer än på mail, och de är inte snabba att svara. Hur kan sådana här oseriösa firmor få förekomma. Så här efterhand tycker jag det är märkligt att jag ens fick böckerna. Jag brukar betala mina räkningar i tid, helst då när jag får en räkning, men svårt att betala in om man varken har räkning eller plusgirokonto eller summan. Att man skickar ut påminnelse med mail och inte brev är för mig en gåta. Men den 19/11 betalade jag efter första mailpåminnelsen, och detta pågår ännu.
 
Mina kära vänner, välj en annan firma om ni ska ha resehandböcker, det här var inte mycket att hänga i julgranen. Så jävla illa.
Det är värt att hamna här på bloggen, och jag skickar en länk till bloggen också till ansvarig på Svenska Resebokhandeln, vem det än är. Ska man ha en firma, då ska man banne mej sköta den klanderfritt. Eller hur alla ni som drabbats?
 

Kommentarer

  • Cecilia säger:

    Jag beställde och betalade 228kr den 18/12 för en guidebok om Toronto. Det skulle vara en present till min son. Till denna dag har jag ännu inte fått boken eller mina pengar tillbaka! Jag har skrivit ett otal mail menfått väldigt få svar. Nu är det bara tyst! Resebokhandeln skyller på Posten. Jag avråder alla från att handla med dem.

    Svar: Anmäl dom, det är det enda. Hoppas fler googlar på Resebokhandeln och läser mitt inlägg innan de beställer böcker. Hoppas allt ordnar sig. Jag fick böckerna men fick påminnelse att jag inte betalat fast jag hade kvitto på betalningen, de sade att jag inte betalat. Jag hotade till slut att polisanmäla dom och sedan har jag inte hört något och inget har gått till kronofogden. Jag ska skriva ett inlägg om att fler har hört av sig på min blogg och blivit blåsta.
    Mia Javerling

    2015-03-03 | 21:01:05
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se
  • Stina säger:

    Hej
    Jag läste era kommentarer och jag vet inte riktigt vad som hänt i era fall men jag kan försäkra er om att Resebokhandeln är ett seriöst bolag och jag har själv handlat av dem säkert 20ggr sedan de startade i början av 2000 talet. Jag känner också en person som jobbat hos dem och det finns inget konstigt med hur de arbetar och tar hand om kunder. En gång har leveransen krånglat men det var inte resebokhandelns fel utan posten, men då tog de sitt ansvar och skickade blixtsnabbt ut nya böcker.
    En sak som jag tänker på när jag läser era kommentarer är det här med hotmails mailadresser. Jag har själv råkat ut för skumma saker med dessa konton. Både att jag fått oförklarliga mail från företag som kommer via hotmails s.k. relay servrar och att jag på mitt hotmail konto inte kunnat ta emot mail från vissa företag jag handlat på. Många ggr hamnar de automatiskt i spam korgen och raderas automatiskt vilket skapar en känsla av att företaget inte bryr sig eller höra av sig.
    Jag använder därför aldrig numera mitt hotmail konto vid köp i butiker.
    Men som sagt, jag har också fått mail som företaget inte skickat men som kan spåras från hotmails servrar. Jag har kontaktat hotmail om detta och fått till svar att det är spam och robotar som "lyssnar" mailtrafiken och skapar kopior av mail och klipper i länkar.
    Personligen kan jag verkligen rekommendera Resebokhandeln. Deras chatsupport är suverän, öppen nästan dygnet runt och man får blixtsnabb råd och hjälp.
    Älskar deras stora utbud av vandringskartor, sitter just nu och planerar vinterns vandringar i fjällen. Skall bli underbart! Ha en bra dag alla
    hälsn Stina!

    Svar: Vad bra. Då kan du fortsätta att handla där. Jag kommer inte att göra det. Jag har fått få kommentarer och många mail från personer som är allt utom nöjda.Deras mail är inget jag kommer att redovisa för dig i min blogg, för dom har skrivit till mej just för att få vara anonoma. Ja det finns ju alltid "någon" som känner någon. Du får fortsätta dina resor och vara nöjd. Jag har min åsikt och du har din.Huruvida din mailbox fungerar det är din ensak. Jag har förmåga och kunskap att sköta min.
    Ett företag som är seriöst vågar också ha en fysisk person som kunden kan kontakta. Det har inte detta företag.
    Vi kanske kan få numret till din "vän"😊
    Mia Javerling

    2015-10-25 | 08:14:51

Kommentera inlägget här: