Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

...åldersdiskriminering...

Kategori: Funderingar

 
Observera, innan stora folkstormen, tillägger jag att detta gäller absolut INTE alla unga, långtifrån... gudskelov.
 
"Det var en gång en tant som var född i början av 60 talet. Denna tant är väl jag. När jag blev 50 förtvinades
hjärnan och jag förändrades, jag luktade gammal tant, jag tog på mej tantkläder och hjärnan skrumpnade ihop och åldersvisaren slog över på "tant". Plötsligt blev jag en annan..."
Idag har den yngre generationen katalogiserat precis allt, musiken den ska vara inlagda i olika genrer, hårdrock är inte hårdrock utan det finns säkert 100 olika hårdrock samt grunge, europop, och allt vad det kallas. Musik är musik för mig och vill jag lyssna på "västkustpop" så gör jag det utan att vara speciell inne. Men fan jag är ju tant, jag kanske inte kan lyssna på det.
Jag växte upp med Rolling Stones, Mick Jagger och Keith Richards är pensionerade för längesedan, de gör fortfarande världsturneer för fullsatta hus. Mick och Keith är farbröder, som får vara det.
 
 
Jag är en liten tant, du kanske är en stor tant, vi kallas så löjligt för pantertanter, gifter vi oss med en 5 år yngre man då är vi lite småäckliga som är ute efter pojkar. Gifter sin en 70 årig man med en 25 åring då är han duktig och gjort ett kap.
 
Ja vi små tanter, som skolar om oss och kommer ut på en ny arbetsplats och några av de yngre kanske tänker, vad kan den där lilla tanten tillföra. Komma här med sitt 60 tal och tro hon kan förändra. Ni som tänker så ni ska överhuvudtaget inte ingå i ett team, ni ska öppna eget café och servera kaffe till små damer. Ni har inget på en arbetsplats där teambildning ingår om ni åldersdiskriminerar. Hur svårt kan det vara för er att förstå att vi inte efter 50 ruttnar i huvudet. Jag kan säga att skinnet och rynkor kommer i ansiktet det hör tiden till. Inget konstigt. Kunskapen och huvudet finns på den lilla tanten, jag har med mig så mycket att ni anar inte vilken rikedom jag har.
 
Jag är trött på en del yngres attityd mot äldre, många gånger får lilla tanten backa för att någon yngre vill trampa på min fot. Trots jag har en nyare kunskap och har den betygsatt så accepteras den inte. Vad är det som fått er att tänka så galet?
Förstår ni inte att vi som är äldre gärna delar med oss vad vi kan och vilka erfarenheter vi har i olika situationer.
 
Arbetsgivare åldersdiskriminerar, räcker inte det? När din mor eller far blir arbetslös, unnar du inte deras framgång och karriär lika mycket som du gör med din egen. Eller styr konkurrensen och egot att här var jag först och kom du inte och tala om för mig...På en arbetsplats måste man jobba mot samma mål, annars blir det kattskit. Inser man inte det då har man valt fel.
 
Barn, förskolebarn, skolbarn, unga, ungdomar, tonåringar, myndiga, 20 års ålder, 30 års ålder, yngre medelåldern, medelåldern, övre medelåldern, gammal, pensionsmässig, gammal och gaggig, dödlig.
Är vi inte människor där ingen någonsin blir perfekt.
 
Jaha växte du upp när punken kom? Va konstigt? Gillar du det än? Trodde väl aldrig att du som är så gammal lyssnar på RAP. Men vafan skärp er. Varje 50 plussare har väl tillgång till radio och cd spelare, eller tror ni att vi sitter och spelar våra stenkakor med Karl Gerhard? Jag är nog nästan benägen och undra om ni är lite korkade en del av er.
Tänk att gamla har sex, eller håller varandra i handen... Ja tänk va konstigt att vi fullständigt rullar runt i sänghalmen och lyckas få en hejdundrande orgasm.
Vi över 50 blir mystiska människor, utan behov, för hjärnan och viljan skrumpnar ihop.
Alla politiker är så gamla så dom är nästan döda! Men kom igen då ni yngre, kliv fram och ta för er av samhället, av orättvisor, börja jobba. Hur svårt är det?
 
Nu menar jag inte att alla ungdomar tror att jag är en tant som har tantnylonstrumpor och tantklänning och luktar tant, nej långtifrån. Men några har det och jag har stött på er och ni är inte fina när ni diskriminerar eller inte respekterar en viss åldersgrupp.
Jag är en tant, jag erkänner och jag lovar att jag skulle inte vilja vara ung igen, nej jag och min lilla hjärna och kroppslukt vi trivs i vår tid och vi har inge problem med att anpassa oss eller sjunga Holy Diver om vi så vill.
 
Min kropp och huvud hänger med så mycket att jag även har haft tid att analysera några ungas fördommar om oss äldre.

Kommentarer

  • Skatan säger:

    Bra skrivet ... man känner sig onekligen missförstådd och "överkörd" ibland . Bara för att man är 50+ eller 60+ eller för den delen 70 + är man ju inte dööö, har ett människovärde och är med i leken. Kram

    Svar: Tack, ja hur vi göra för att ändra attityd? :)
    Mia Javerling

    2013-10-30 | 15:30:16
    Bloggadress: http://skatanstankar.com

Kommentera inlägget här: