Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Solskenshistoria...

Kategori: Minnen

Ingen snö i sikte, och det är skönt. Jag önskar en snöfri vinter i år. Jag önskar också att vintern ska rasa iväg i en rasande fart. Jag anar att några har synpunkter på det, och det får ni ha. Men jag tycker det är skönt, trots mörkret. Att skotta snö med värk i kroppen är inget jag önskar, när varje natt är en utmaning. Så snö klarar jag mej utan. Jag är helt nöjd.
Dagarna går och jag har en enorm längtan att få åka ut och sova i husvagnen, till den totala ödsligheten, tystnaden och det primitiva. Det kompakta mörkret utanför fönstret på kvällen, och lite skräckkänsla att någon kikar in eller går utanför. Hoppas det snart blir en dag som passar oss att göra en övernattning. Allt med nya husvagnen blev klart när säsongen var slut så vi fick inte den rätta husvagnsdosen.
 
Foto: Mia.J "Taklucka" (mobiltelefon)
 
Okey jag går med på att kylan kan få vara lite under minusstrecket så det går att gå ut på isen och pimpla, kanske inte i den djupaste vintern, men framåt vårkanten när solen riktigt värmer. Då är det guld, med en termos, några mackor och några pimpelspön.
Planer för kommande säsong med husvagnen är att bygga ett trädäck framför förtältet, där vi sitter i finväder och grillar. Nu sist när vi var ut och tittade till vagnen då hade man tagit ner flera 3tons tallar runt vagnen, och det kändes betryggande. Har i flera år varit livrädd att de under stormar skulle göra en rotvälta, rätt över vagn och tält.
 
Foto: Mia.J (mobiltelefon)
 
Förr tyckte jag att de som hade husvagn var lite fåniga i sin fanatism, runt husvagn och dess prylar. Men inser de möjligheter som jag får för en relativt billig peng. Jag har en "sommarstuga" vid en sjö, i ett lagom avstånd hemifrån. Jag kan bara åka hem när jag tycker att vädret är kasst, eller när det är tråkigt. Vi har en gammal båt och möjlighet att ta oss ut på sjön. Det är ett helt suveränt alternativ för oss, och billigt.  Men det där med staket runt husvagnen, hoppar vi över  :)
Jag tänker på alla underbara solnedgångar som vi har förmånen att se från bryggan. Ingen solnedgång är den andra lik. Trots att solnedgångar är svenskens vanligaste fotomotiv så är det något fantastiskt varje gång solen glider ner bakom bergskammen och försvinner. Ofta så startar ett himmelskt fyrverkeri och man blir så tacksam över att få uppleva det som visas.
 
Foto: Mia J (mobiltelefon)
 
Att tömma mobiltelefonen på bilder är som att hitta gamla skatter, minnas den fantastiska sommaren som gick, den härliga hösten, och nu den snöfria december.
Det är snart jul och jag ska ta tag i sillinläggningen, men bilden från solnedgången har etsat sig fast på hornhinnan. Jag gör nog en termos kaffe, stoppar ner kameran och åker ut och tittar till "sommarstugan".
Sillen får vänta...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Sören Källängs säger:

    God Jul o Gott Nytt År .Visst blev det snyggt när BAUTA TALLARNA gick in i evigheten. Dom har gjort ett bra jobb.

    2013-12-20 | 17:43:55
  • Mia säger:

    God Jul och trevlig helg till er också Sören.
    Jo det är skönt att bauta tallarna är borta, verkligen :)

    2013-12-22 | 22:40:29

Kommentera inlägget här: