Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

84 långa år...

Kategori: Funderingar

Idag ringde man från mitt från mitt fars boende och sa att han andades tungt, att han kanske snart skulle dö. Jag tänkte att det måste bli skönt för honom. Har aldrig haft en bra relation till honom eller snarare han var en frånvarande far med sina problem och i sin alkoholism så var han egoist. Jag åkte ändå till hans boende för att ta farväl. De sade i telefonen att han var "okontaktbar", och det var han väl där han låg och blundade och luften rosslade i luftrören, han hade svårt att andas. 
 
Kamp för glömska                                     
Ständig vandring - mot okänd ort.-
vad flyr jag från, vad ont har jag gjort?
Jag flyr från ett minne, två ögon
som ömt på mej vilat
med kärlek och djup därinne.
Kärlek som vändas till
hat och förakt.-
Min vandring går vidare
mot glömskans avlägsna trakt.

(Roland 22/1 -52)
 
Jag visste sedan innan att han var rädd för döden, alltid varit sarkastisk mot den högkyrkliga uppväxt i norra Bohuslän, men tror ändå att han innerst inne hade någon tro. Rädd var han. Inne i rummet luktade det sötsurt, det luktade döden. Han hade blivit mycket gammal och han hade blivit väldigt smal. En gammal man med sin Alzheimers hade ett spänt ansiktsuttryck och såg ut att han vägrade ge upp. Jag tog hans hand, och kände att han kramade den, inte hårt utan han ville ha greppet...


Flykt
Sorlen kring krogens bord,
råa och vulgära ord
blandade med skämt och skratt.
Ty världens djävligheter
lämnat min törstande kropp.
Med hägrande saligheter
en soläckbar törst för mej upp.
Den känslan jag vet dock
helt snart tager slut
och en sorg och saknad finns
där som förut.
Och att ånger i morgon
blott finns i mitt bröst
I min ynkedom åter jag
hör den röst
och ser framför mej den bild
där jag hoppades glömma.
Nu åter i glaset jag söker min tröst.

(Roland Göteborg 1952)
 
När jag ville byta hand i hans hand så höll han, precis som han inte ville förlora sitt grepp om min hand. Jag pratade med honom och berättade att det inte var farligt att dö. Jag sa att hans mor och far, och hans lillebror väntade på honom och de skulle möta honom. Jag bad honom att släppa livet och låta det ske, att det inte var farligt.
Då han alltid tyckt om Dan Andersson så sjöng jag de "Vilda Gässen" för honom, och jag är övertygad om att han lyssnade.
       
 
Vaka
Tankar irrar i ständig ström.
Ögon stirra vaket
räkna flugorna i taket.
Kroppen längtar efter sömn
kanske med en ljuvlig dröm.
Ehuru timmar flytt och dagen
är ren och ny
inför min inre syn så
många episoder rullas upp
liksom en ständigt aktuell revy.
Glimtar av förgånget som
mitt innersta har glömt
för att spela upp för mej en
sömnlös natt.

Roland 23/2 -52

 Min far fick ett lugnare uttryck i sitt ansikte ett mer lugnt och den tunga andningen lugnade ner sig något. Jag kände att han snart skulle dö. Det var dags för mig att bryta upp detta, och han släppte motsträvigt min hand. Jag lämnade rummet som luktade sött, jag sa till min man att det kommer snart att ske.
 
Min svarta själ
Tvivel, som i många år min svarta själ förtärt,
kan någon helt förklara vem du är?
Vad är ditt syfte, frågar jag, och vad är livet värt
som trampats ner i sjukdom och misär.
I träsk där alla helvetets reptiler krälar kring-
där ingen älskad moder tar min hand,
i hat mot allt och alla, i hat mot ingenting,
min längtans slöjor driva mot ett ingemansland.
Ett land bortom kärlek, ett rike bortom hat,
en plats av idel glömska, fred och ro.
Där rätterna serveras på stjärnbeströdda fat,
ett land där endast svarta själar bo.

Roland November 1972
 
När jag kom hem, då ringde telefonen och det var från hans boende och de sa att han hade somnat in alladeles efter jag hade lämnat honom.
Det var skönt att få  göra detta ett avslut med min pappa som ställt till så mycket tragik under sitt liv för oss anhöriga. Nu känns det lugnt och rent, han har fått gå vidare och behöver inte lida mer. Nu går jag vidare.
Det blev en annorlunda dag, som jag delvis har varit förberedd på. Har undrat hur den skulle se ut, och det blev ett fint avsked, utan hat. Adventstaken stod tänd när jag lämnade honom, och i natt får han vara i sin säng innan de hämtar honom i morgon.
I hans dikter här ovan såg man att det fanns saker i hans ord, tankar och liv som kom ut i form av prosa. Han kunde inte älska, men han hade i alla fall talang för ordet.
 Vila i frid.
                            

Kommentarer

  • Lillemor säger:

    Vila i frid pappa Jäverling. Kärlek och frid till dig också Mia!
    /Lillemor

    2013-12-23 | 08:09:44
  • Mia säger:

    Tack Lillemor.

    2013-12-23 | 10:50:27
  • Bo Gunnar säger:

    Vilken fantastiskt uppriktig och ärlig text om relationer och förlåtelse och att, genom att publicera din fars texter, visa på att det i alla människor finns någon bakom det ibland väldigt trasiga. Tack för att du delar med dig/Bo Gunnar

    Svar: Tack Bo Gunnar, de tider i mitt liv som är det bästa, är när jag är ärlig i mina känslor. Kärlek är så mycket, hat är tärande. T Tack Mia
    Mia Javerling

    2014-02-02 | 13:39:32

Kommentera inlägget här: