Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Vardagsgryta...

Kategori: Allmänt

Mina dagar går åt att studera, vilket också var min mening när jag gick in i det här med studier. Jag försöker att lägga all kraft, men ibland känner jag att jag lägger för mycket. Då blir det inte heller bra. Jag upptäcker så mycket i de ämnen jag läser, just nu har vi vandrat i pedagogernas land, och har just påbörjat problem baserat lärande. Och just denna PBL är klockren. Det är suveränt, att i grupp kunna hitta lösningar på ett mål gemensamt med att göra frågeställningar som gruppen också måste lösa. Det är en arbetsmetod som jag kommer att ha stor nytta av i mitt liv vare sig det gäller ett motorstopp på en ödslig skogsväg eller i arbetslivet.

Lite isolerad känner jag mej, fast samtidig så trivs jag i min ensamhet här hemma när jag har hemmastudier. Jag går och skrotar med en morgonrock ofta fram till Lunch, då åker något annat på som några jogging eller så, kanske också ett förkläde när det är omelett time till lunch. Det jag verkligen skulle behöva få tid till är att åka till IKEA och köpa ett nytt skrivbord, jag har varit på väg sedan i Juli men inte ens kommit över kommungränsen åt det hållet. Dags att boka en dag, och ta mej tid till det. Hittils har jag suttit och myst på min inglasade altan med hjälp av gasolkamin, men det kommer en vinter och då kommer inte det att funka.

Politiken tar sin lilla tid, men efter valet har jag mest varit inne i valsmälla en slags baksmälla utan tillsatser. Det är klart att jag är fundersam, och analyserar. Samtidigt så funderar jag som vanligt över den maktfullkomlighet som vissa partier har. Att man säljer sig och att de vänder kappan efter där makten finns. Jag har aldrig varit en ivrare av dessa samarbeten, konstellationer och grytor. För det slutar med att det man kom överens om är man inte överens om. Jag skulle kunna skriva löpmetrar om det här, men kanske av någon slags hänsyn för andra så gör jag inte det. Om jag viker mej? Nej det gör jag inte, men rätt läge har inte infunnits sig ännu, och jag kommer inte att säja :" Vad va det jag sa..." Utan jag hävdar fortfarande att det kommer. Det är bättre att andra får säja det före mej, det är lugnast så.

Jag läser i någon lokaltidning i dag att Socialdemokraterna i Borlänge ska analysera att de har tappat 7 mandat under de senaste 2 valen och gå till botten med vad som egentligen hänt och vad de bör göra för att öka förtroendet. Bra säjer jag, men ta då in folk utifrån som kan göra den analysen tillsammans med partiet, för annars blir det bara att ni bekräftar varandra.
Mitt tips till partiet är att gå tillbaka till en grundposition och vara det parti ni en gång var, den förnyelsen ni gjort att vara mer ett högerparti än ett arbetarparti förlorar ni på. Lära er att tåla kritik- kritik är konstruktivt.

Jag tittar på nättidningen Aftonbladet idag, hittar en artikel som får mej att haja till.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7864361.ab
Att ett valresultat kan ge denna Dominoeffekt är inte märklig, men skrämmande, både för Demokratin och för SD. Fler avhopp inom SD görs nu, pga att det känns hotfullt. Samtidigt vill jag vända det inte till positivt, men fler fritidspolitiker inom de etablerarade partierna hotas varje dag, inte av OG, utav andra organisationer.

Livet går väl vidare för en gammal kärring i en stat som balanserar på lina, rågången har ruttnat. Jag har min skola, mina kamrater och min släktforskning och tyvärr har jag bara hittat släkt i Norge, Sverige, Finland och några Amerikanska emigranter. Hade jag däremot gjort ett DNA hade jag hamnat där alla förr eller senare hamnar, i Afrika mot mellersta Östern. Så är det vetenskapligt forskat och med några tusenlappar i plånboken kan du lämna in ditt prov och få det analyserat.

Hösten gör sitt intåg, frosten biter i gräset och denna morgon låg isen på bilrutan. Träden börjar att skifta i olika bruna och röda nyanser, om jag tycker det är fint? Nej bara jobbigt med höst, jag gillar den inte. Jag har försökt att tycka om den, men finner inget underbart i den utan blir bara trött, olustig. Höstångesten startar tidigare och tidigare för varje år, detta år kom den i mitten av Juli. Bara att dra ner luvan över ögonen och ta smällen.

I kväll blir det släktforskning så det skvätter om det.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: