Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Överallt finns det...

Kategori: Samhälle

Droger, alkohol finns överallt, det kryper fram ur alla vrår, varje dag blir det mer och mer legalt. Alla som är liberala till droger och alkohol de har ingen förståelse för varför det finns en opinion emot droger. Många av de drogliberala säjer att det ligger på var och ens ansvar hur det skall hanteras, de vet. Nu då i Sveriges största ungdomsprogram, Idol har en av deltagarna rökt hasch, han har testats positivt. Det är sorgligt, men är det så vi chockas? Ja kanske en del, men inte jag. Så länge tullarna ligger öppna till och från Europa, mer öppna än någonsin, så kommer droger att finnas överallt, nu när Internet ligger öppet kan alla de olika sorters kemikalier beställas för att nå det rus som alla de som fallit för den nya liberalismen samt det ökande berondet som gjort sitt intåg i vår vardag.

Jay, i Idol har rökt på. Hur ska vi ställa oss till det? Ska han åka ut? Ska han finnas kvar i sin dröm och i den gemenskap som är fyllt av prestationsångest och drömmar. Han själv står i ett vägval, irrande vad som är rätt vad som är fel, om idolskapet eller förebildsidealet. Alla föräldrar som är idoler och förebilder för sina barn, hur gör dom? Låter de bli att dricka alkohol inför sina barn? Eller har vi inte insett att alkohol är en legal drog som utlöser många beteenden hos våra barn och ungdomar. Knark är olagligt, det ställer till problem och missbruk, alkohol är lagligt, kostar samhället oändliga miljarder, missbruk och barn som far illa. Är alkoholen mer okey än hasch bara för den är laglig?

En artikelserie i vårt lokala blad Borlänge Tidning skrev för en tid sedan om ungdomar som dricker alkohol. Frågan ställdes varför så många drack, och varför så många drack ofta? Jag känner att frågeställningen är enkel, jag begriper att det är de vuxna som ser alkoholen som liberal, föräldrar som dricker inför sina barn skapar en stor del av tillåtandet i att det är okey att dricka alkohol, när jag blir 18 år, men inte att knarka.

Hela samhället genomsyras av alkohol, jag som är nykter kanske ser det mer än andra. Reklamen i tv, med fint producerade och dyra reklamfilmer om all olika alkohol i fina miljöer ger effekt. Slutstationen är inte på en fin bergsluttning med ett kallt glas vin, utan den är djupt ner i avgrunden. Slutproduktionen av all alkoholreklam, hamnar till slut i rännstenen. Går det längre att grilla en "fin" köttbit med grannar och barn utan alkohol, kan vi mötas och ha trevligt utan alkohol. Kan vi överhuvudtaget göra något utan alkohol?

Jag ska gå hem efter en jobbig arbetsvecka och koppla av med ett glas vin. Efter en jobbig vecka borde hjärnan säja att jag ska koppla av med sömn. Ja hjärnan eller jag själv borde säja så, men den gör inte det. Hur många går hem och inte stannar vid ett glas vin, det är fler än vi tror. Kan barnen koppla av när föräldrarna kommer hem och är trötta, kan barnen tillåtas slappna av efter en jobbig skolvecka tillsammans med föräldrarna som måste döva sig från det jobbiga med vinet istället för ett naturligt umgänge med sina barn. Tror vuxna att inte barnet ser förändringen som sker med den vuxna, eller blundar den vuxna bara för att tillgodose sitt eget behov?

Finns det något som skapar ilska i Sverige det är vargdebatten och när en nykterist som jag tafsar på var mans alkoholflaska. Rör inte min medecin, rör inte min kompis...Jag har faktiskt rätt att dricka. Men för vems skull bedövar vi våran ångest. Jag anser att det kan ligga en slags ångest i ett beteende där jag inte klarar en arbetsvecka utan att döva mej med alkohol. Vilka tjänar på att du, jag och Jay i idol dricker eller tar droger? Inte är det du, inte jag, inte han, inte samhället. Det är den som förmedler den som gör sig en hacka på andras beskostnad.

Hur ska det gå i Idol med Jay? Ska han få hjälp? Vill han nå sina drömmar? Kommer TV4 att slänga ut honom? Vad blir rätt eller fel i det här? Vems fel är det? Är det Jay som är den stora boven, är det drogen, är det pressen som formar behovet ? Är berondet något avsett för bara några? Kan du bli beroende? 
Vill vi legalisera allt som är farligt för männsikan, bara för att vi måste få ta det beslutet själv? Eller ska vi ställa upp och lära oss om drogers verkningar för den enskilde, deras barn och dessa kostnader och lidande det skapar, medan producenter, karteller och empatilösa hopar gnuggar sina händer och överlever på andras bekostnad?

Utan att fråga finns det ingen chans att få nå´t svar... 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: