Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Bemidji, Beltrami, Minnesota...

Kategori: Släkten och forskning



Idag tyade jag inte längre att vänta på info om Amerikabreven från min Farfars far. De som han skickade till sin son i Sverige. Min kusin har letat fram breven ur vråna i min farmor och farfars hus. Jag klarade inte av att vänta längre, och ville höra lite om dom. Lotta läste lite ur breven som var ganska opersonliga. Alla brev hade han undertecknat med Martin, jag som hade trott att han använde Johan som tilltalsnamn. Fast Martin kanske låter lite mer Amerikanskt. Min fråga till henne var ju så klart varifrån breven kom, platsen. Något varifrån Pine River, sedan hackade hon fram, det ser ut som Bemidji, i Minnesota. Själaglad blev ju jag, det är ju just på den platsen dit som jag har lokaliserat honom, med fotgrafier ifrån studion. Och så sent som 1920 har han skrivit hem till Svedala från Bemidji i Minnesota.

Vidare så hade en man som hette Andrew Rodin skickat ett brev med Johan Martins klocka till min farfar Einar. Det lilla paketet var daterat 1936. Då kan jag nog dra slutsatsen att där var han död. Jag har ju fått upp lite hintar om en man som hette Johan Martin som dog 25 Juli 1934 i Bemidji, och magkänslan säjer ganska mycket att det är han. Vidare när jag sökt så har ett namn på en fru stått med, och hon står som Elizabeth Olson. Henne har jag också provat at söka på men vet inte om jag kommit rätt. Men hon, om det nu är rätt så är hon född i Minnesota den 22 Oktober 1877, hennes far hette Anders Olsson och var änka, han emigrerade från Sverige 1869. År 1900 var de bosatta (två år innan min farfars far anlände) på ett ställe som heter Nelson Township, Watonwan, Minnesota.

Vidare så pratade jag och Lotta om vad han skrev i slutet på breven till sonen, "Hälsa din mor". Samtidigt så hade Lotta tagit reda på att Elisabeth Otilia, farfars mor hade gift om sig med en änkeman i Klätta Tanum som hette Oskar. Hans fru hade drunknat då hon skulle rädda livet på sina två barn som var ute på isen, hon och ett av barnen hade gått ner i djupet. Ja nu är det dramatik på hög nivå. Jag har haft på känn att Johan Martins och Elisabeth Otilias äktenskap inte var något som handlade om kärlek, de var inte menade för varandra.
 Jag snackade med Lotta att om jag får lite mer kött på benen och får reda på fler fakta så vore det något att åka till Minnesota och ta reda på platser och göra ett ordentligt sök på platsen. Amerika har aldrig lockat mej, men det här får mej att spinna på som en svart panter på jakt. Otroligt nervpirrande och spännande.

Jag har ju sagt förut vid flera tillfällen i bloggen att "I gonna cath him..." Jag ska faktisk ta reda på vad han sysslade med, var han bodde och om han fick fler barn. Det känns lite som om att det är en rolig uppgift jag ålagt mej själv. Även fast hans pojk, som dog 1978 inte får uppleva det känns det som jag närmar mej en eventuell upplösning. Det känns som om jag är ganska nära nu. För tjuvingen håll nu tummarna för allt vad skorna håller för.



                                  Farmor Sofia och Einar Johansson, son till Johan Martin. Bakom står
                                  troligen Einars bror Hilding och hans flickvän, eller så kan det nog
                                  vara farmor Sofias lillasyster Frideborg...

 


Kommentarer

  • Marcus säger:

    Ruggigt intressant. Jag fortsätter att följa "din själs" resa till dina förfäder.



    Delar med mig av ett sanningens ord: "I fäders spår för framtids segrar"



    Svara på kommentaren genom att skriva på kommentarer på min blogg =)

    2010-05-25 | 20:44:48
    Bloggadress: http://tokigamasen.blogg.se/
  • Gunilla Collin säger:

    Hej! Jag släktforskar litet och i går hittade jag en släkting i Minnesota. Hans sista adress var Bemidji,

    Beltrami MN. Utvandrade fr Sv. 12/6 1886 och dog

    på ovan adress 1967. Hela fam. utvandrade far,mor och 2 söner (den yngsta hittade jag i går) Våra fam.

    måste ju ha träffats! Har Du mer info att dela med dig. Hur går jag vidare att hitta fler?Första adresserna i MN Turtle River, Ten Lake, Suger Bush,

    känner Du igen något? Vore kul att få svar fr Dig.

    2010-09-08 | 09:51:25

Kommentera inlägget här: