Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Skönheten & Odjuret...

Kategori: Allmänt

Igår efter mitt morgonkaffe och jag insett att vädret var helt fantastiskt bestämde jag mej för att ta en tur ut mot kyrkogården. Morsdag var ju på Söndagen, fast faktiskt så blev just igår Måndag rent vädermässigt så perfekt för att åka ut till Stora Tuna Kyrkogård. Tidigt i våras när jag var vid min mammas grav såg jag att det var så mycket alg och lavar på gravstenen så den var i det närmaste oläslig. Jag skämdes lite grann. Det har varit min morbror som skött den innan men sedan han dog för 14 år sedan har det slarvats. Jag vet att jag rengjort den en gång förut. Den såg inte trevlig ut. Nu hade jag med mej en påse med rotborste och algmedel (miljövänligt) och fixade till stenen så den blev nästan som ny.
I ett otroligt fint väder och ett lugn fick mej att må riktigt bra. Några blommor blev det inte ännu, egentligen vet jag inte om vi har betalat för att den ska sköta med blomster så jag avvaktar.



Bara ett stenkast ifrån Kyrkogården ligger en ganska glömd oas, i alla fall av mej. Frostbrunnsdalens namn anses komma ur orden Frö och Brunn. Troligtvis samlades man här under järnåldern för att dricka och offra till Frös, även känd som Frej. Frö var fruktbarhetens och växtlighetens gud i den Nordiska mytologin.
I dalen bubblar klart vatten upp, vattnet är kristallklart och det ser inbjudaande ut, en monterad vattenpump med självtryck erbjuder besökare att ta en slurk. Även en skopa ligger nere vid vattnet. Kyrkan byggdes senare intill den hedniska källan. Då bygden kristnades gavs källan det nya namnet Trefaldighetskällan. På 1800 talet var stället en kurort och badinrättning, senare tog bryggerierna sitt vatten därifrån och bryggde pilsner och annat.
En fin plats med ett sus av mystik svävar över den här vackra platsen. Jag var alldeles ensam när jag strövade omkring denna förmiddag, ganska nära vimlet men ändå ljusår ifrån. Hit ska jag åka oftare det lovar jag mej själv.



Idag ska jag åka till Brunnsviks Folkhögskola fför att bli intervjuad inför en eventuell skolstart. Jag känner mej lugn, för jag antar att om det är meningen att jag ska komma in så gör jag det den här andra vändan, om inte så får jag kanske mot mitt förstånd ändra något i mina planer, lägga upp det på ett annat sätt. Jag åker på intervjun till ett nytt naturskönt ställe som Brunnsvik är. Kameran får åka med, det ska sättas av tid till bilder.

Mitt i allt det sköna som jag upplevt så finns mörker, jag tänker på Israels angrepp mot Ship to Gaza, deras attack mot humanitär hjälp till Palestina. Jag fördömmer Israels handling(ar) och anser nu att Israel har nått en absolut botten. Jag sörjer de människor som fick sätta livet till och ber omvärlden att Bojkotta Israel!

Kommentarer

  • storabh säger:

    Jo man blir upprörd. Det kommer två båtar till i morrn. Vi får se hur det går. Jag skulle velat vara med!

    2010-06-01 | 19:54:49
  • tompa säger:

    hej lillsyrran.

    Det öät som det var ett lyckat gig. Grattis.

    lilla mammas grav så är det beställt "städning" dvs fix med stenen etc. Vår lilla ängel måste ju ha det bra.

    Snart du.........50 bast. Känn på den.

    2010-06-02 | 16:01:43
  • Mia säger:

    Brorsan:Beställt fix med stenen? Oj då, jag skrubbade den så jag hade alger på hela kroppen...Då är det inte mycket att skrubba för dom, den är polerad.Men blommor, blir det sånt eller ska jag köpa något att sätta dit? Föresten jag tog bort ett stort ogräs, kanske det som dom skickat bild på. Inget ansträngande arbete, tog nog mer energi att ta fram kameran och knäppa en bild:D. En fin förmiddag var det i alla fall.

    2010-06-02 | 21:36:07
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/

Kommentera inlägget här: