Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Korvdrömmar...

Kategori: Funderingar

Jag har kommit på vad det är som fattas i mitt liv. Och som vanligt när det gäller mej är det inte klokt. Men som förmedlare av tankar och tok så kommer jag att i detta inlägg även att avslöja min gamla dröm. Den har funnits sedan jag var ganska liten, det är en av de stora drömmarna. Den dröm som gått igenom och blivit riktigt sann, det är den med husvagnen. Ja en husvagn önskade jag mej som riktigt liten, jag minns att jag inte ens visste vad det hette utan kallade den för "hushållsvagn". Inte så dumt egentligen men aningen för långt och det ligger inte bra i mun. Sedan var det så att jag inte heller kunde säja bokstaven "h" så det blev "tushållsvagn". Nu är vagnen i hamn, min gamle Tabbert Kornett T510 årsmodell 1976. En 34 åring som är mysig.

Drömmen som inte blivit av då, vad kan det vara? Jag tror inte ens ni kan gissa. Men jag ska avslöja det nu. Det ä faktiskt en korvkiosk. Jag kan inte fatta vad som lockar mej att just drömma om en sådan men jag hängde ofta som liten vid kvarterets korvkiosk vid stängning och som ett rovdjur väntade jag på spruckna korvar, eller hade jag en 25 öring blev det ett bröd i papper med kethup i. Jo en korvkiosk med alla dess tillbehör, hackad gurka och majonäsgurka (som inte är så gott). Tänk att få täva med kunder och fråga om kokt eller grillad, senap och kethup, dillkrydda på moset. I min korvkiosk ska jag ha äkta mos och självlart Mer Äpple.

Fast korvkioskarna är inte som de var förr, nu är det menyer hit och dit, stora upplysta tavlor som visar flottig pommes frites, och det multinationella Coca Cola är inmutad på varje kvadratmillimeter. Jag vill ha en riktig korvkiosk, en sådan som fanns innan alla hamburgermodeller krängde sig in på korvmarknaden.

Nu kanske det blir oroligt i väsnterleden och det pratas om att den där Mia, ja nu ska hon bli egen företagare och rösta på Moderaterna. Stopp och belägg. Ännu är korvkiosken en lång bit bort i fjärran och aldrig någonsin lägger jag min röst på ett högerparti, så bara lugn.

Undrar just om Bent Pegefeldt hade lust att kika förbi någongång och dra av "Köppäbävisan" ingen omöjlighet om jag hittar en korvkiosk någongång.

"Tankar från en drömsk korvgumma"

Kommentarer


Kommentera inlägget här: