Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Jobb, Politik och släktforskning...

Kategori: Hobby

Just nu rinner tiden mellan fingrarna. Trots att dagarna blir "längre" så känns de snävare. Nu finns det inte så mycket ledig tid till övers i kalendern. Jobbet kräver sitt, det är tider som är självklara. Politiska möten och planeringen för 1:a Maj är i full gång. Sedan har jag ju mitt absoluta nya "fritidsintresse" och det är det där med släktfoskningen. Jag har laddat hem några program som jag börjar att klara av, jag har anmält mej till den lokala släktforskarförening som finns här i staden. Dom har jag varit och hälsat på, och har skrivit in mej som medlem.
Så nog sjutton finns det att pyssla med.

Jag har synat kyrkböcker på nätet ifrån Bohuslän/ Värmland och Dalarna. Jag har inte kommit längre med min farfars far Johan Martin. Det tänkte jag att jag skulle få hjälp med när jag kommit igång på släktforskarmötena. Det var otroligt roligt att se den lilla brokiga skaran som satt i släktforskarlokalen med sina datorer uppkopplade mot internet, ivrigt sökande efter anfäder. Alla var hjälpsamma. Däremot har jag kommit en liten bit på vägen på min mammas sida.
Jag gick ner efter jobbet i Tisdags till deras lokal, blev sittande där en alltför lång stund. När klockan hade blivit 19.00, då ringde Maken Stenlund och undrade var jag var. Jag hade helt och hållet glömt av honom och världen runtomkring för några gamla döingar. När han ringde så sa jag att jag hade "hittat några gubbar", han undrade såklart va det var för gubber, och jag la ju då till att alla var döda och att jag befann mej i släktforskningslokalen. Rappt sa han på sitt lite släpiga Hönsarvsmål att: - Du kan ju hälsa dom att det inte är så mycket liv i gubben du har hemma heller...Ja han får till det ibland.

Nu har jag inte tid att blogga, ska köra en repa i "Död boken" 1900-1920.

Ni ska nog se att vi åtminstone slipper hamna i den boken, nuförtiden så hamnar vi på Riksarkivet om det ingår formalin i den resan får vi forska i.....

Kommentarer

  • vildhunden säger:

    Spännande!

    Lycka till med släktforskandet! :-)

    2010-02-26 | 21:30:21
    Bloggadress: http://vildhunden.wordpress.com
  • Marcus säger:

    Det rör på sig, Mia! Här står det till..en jobbig halsinfektion in da house :S..

    2010-02-28 | 10:19:15
    Bloggadress: http://roliganyheter.blogg.se/
  • Marcus säger:

    svar: Ja, jo jag anade det..men spelar lite dum pga att jag har en humorblogg ;)..



    Men tack för den utförliga förklaringen (Y)

    2010-02-28 | 15:42:52
    Bloggadress: http://roliganyheter.blogg.se/
  • penny säger:

    Kul att du kommit igång med släktforskningen ordentligt =)



    Hur får jag tag i dig annars Mia när din mobil är död? Jag behöver prata med dig om 1 Maj. Kanske kan du ringa mig.



    Kram Penny

    2010-02-28 | 16:42:11
    Bloggadress: http://pennymeijer.blogspot.com/
  • Mia säger:

    Släktmurveln talar: Ja Bh det är jädrans spännande, det går upp ett ljus varför man är som man är...hittade en anteckning på en släkt att hon hade otalt med kronofogden...de du..:)

    gson: Jag trodde du ville veta varför...när du satte ett ? efter mitt pati:)



    Penny: Som sagt du ska med i forskeriet:)

    2010-02-28 | 20:38:39
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se.blogg.se/
  • Skatan säger:

    Tänk att det kan vara så spännande med döingar ... Kanske börjar jag också en dag ... att släktforska "på riktigt"



    Kram!

    2010-03-03 | 03:09:21
    Bloggadress: http://skatanstankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här: