Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Nu väntar jag några dagar....

Kategori: Släkten och forskning

Nu har jag beställt ett certifikat ifrån Minnesota Historical Society. Vad är det för cerifikat då, kan undras, jo något så läskigt som ett dödscertifikat, huuuu. Nu är det bara att vänta och se om det är rätt Johan Martin Emanuelsson som jag hittat i Bemidji, Minnesota. Kostar "plenty of money" ja summan av 9 dollar. Det kan vara "fel" gubbe, men jag tror att det är min farfars far, amerikafararen, ni vet.
Det som känns roligt nu är att när jag var nere i Bohuslän träffade jag Yngve. Honom hade jag inte sett sedan min ungdom, men vi båda hade inte åldrats en dag. Han hade släktforskat i 10 år, och had en hel del matnyttigt om min farmor och farfars släkt, dessutom  visade det sig att jag och han var släkt med varandra på långt håll, jo via en Joen Gullbrandsen, en Norrman. Se där, man vet inte mycket. Ärligt så skulle jag kunna tänka mej och sitta en hel vecka med Yngve och höra om allt han kommit fram till. Ett otroligt häftigt arbete med att "inventera" de fastigheterna som finns på Västbacken. Imponerande.
Jag längtar verkligen ner till Bohuslän igen, jag känner mej verkligen hemma där. Jag skulle vilja traska i mina förfäders spår, jag skulle vilja intervjua människor om min släkt, jag skulle vilja sitta och bläddra i gamla fotoalbum och ta reda på vilka det är. Allt det här är en enorm kulturskatt, tänk vad med gamla fotografier som går förlorade för att det inte står ett namn och ett personnummer på det. Fina gamla fotografier.
Nu inväntar jag certifikatet, men det kan vara fel gubbe, håll tummarna nu när jag spenderat dollar på detta....


Kommentarer


Kommentera inlägget här: