Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Knäck i öronen...

Kategori: Miljö

En sak har jag i alla fall begripit och det är att ju äldre jag blir desto mer ljudkänslig blir jag. Idag så låter det baske mej överallt, ljud strömmar in i öronen med en aldrig sinande ström. Hela tiden så kommer nya ljud. Allt låter på det ena eller andra viset. De naturliga ljuden kanske också blir högre, eftersom skatan måste överösta de onaturliga ljuden som finns omkring oss, då måste troligen djuren öka sitt decibell på sitt läte. I framtiden så är öronproppar dygnet runt en del av tillvaron. Så länge det finns olja som blir till bensin så slutar aldrig ljuden eller oljuden.

Vad är en naturupplevelse idag, en runda ut i skogen och i fjärran låter en motorsåg, en riksväg. En kväll på altanen då hör jag grannens skvalradio, grannarnas olika modeller på åkgräsklippare, motorgräsklippare, eltrimmer och bensintrimmer, häcksaxar. Idag tvättar inte folk bilarna med hink och svamp, nej en dånande högtryckstvätt fräser ut sitt vrede. Maskiner att ta bort näshår med, batteri då förvisso, rakapparater av olika surrnivåer. Rätt som det är flyger en flygmaskin uppe i luften samtidigt som Hemglassbilen kommer körandes på uppfarten med sin glada jingel.

Ått sitta vid en stilla sommarsjö är i det närmsta omöjligt, motorer, v8:or, får jag syn på en segelbåt kommer jag nästan i chocktillstånd. Öronproppar säljer som aldrig förr, en bra marknad för dessa företag. Nu är dessa inte bara ett skydd i tunga industrier utan även till vardags. Går man på en rockkonsert så betalar man för en biljett, sedan pluggar man in ljuddämpare i öronen för att inte bli döv. Man vill ju egentligen inte bli döv, men ändå utsätter man sej själv för ljudkaos, kakafonier, decibeller och illvrål, medan fåglarna sjunger högre och högre för varje år.

Souroundljud eller va fan det heter ska det vara på tv filmerna, man håller på att skita på sej ibland av rädsla när det dånar till mellan väggarna. Hur är det, gråter vi högre för att någon ska höra att vi är ledsna?
Äh, hon har väl blitt gammal och gnällig. Klart jag har, ibland så skulle jag verkligen vilja stänga av allt ljud. Tänk att en dag få uppleva bara naturliga ljud runtomkring sej, inget annat. Ingen någonsin kommer nog att få en uppleva en sådan dag någon gång.

Är det konstigt att var och varannan äldre är bullerskadad, hur kommer det bli i framtiden, blir bullerskadan den stora folksjukdomen? Jag tror det. Nu börjar grannarnas två hundar att tvärskälla, åt min andra grannes två hundar. Fyra skällande hundar och fåglarna når inte fram.
Jag önskar mej en ljudfri dag, utan öronproppar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: