Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Nu är Amerikabreven lokaliserade...

Kategori: Släkten och forskning

Nu har jag precis fått ett MMS från min kusin. Hon lovade att hon skulle rota efter Amerikabrev i huset där min farmor och farfar bodde till sin död. Som nu är sommarhus.  Nu är det min kusin och hennes familj som äger det. Lotta meddelade mig att hon hade hittat flera stycken Amerika brev från Johan Martin Emanuelsson, ni vet ”min” farfars far som for åstad och aldrig mer kom hem. Han som skickade brev och fotografier från Minnesota.

Farfars far kallade sig själv för Martin i brevet, han hade undertecknat det med det namnet. Precis som han namnger sig själv i  passagerar listan, i hans familj hette han Johan. Jag rös när Lotta refererade delar ur det gamla svårlästa brevet.


Ett av breven var daterat 1936 och han hade visst skickat en klocka som skulle förtullas. Han for 1902 och har kontakt med sina barn och familj under alla åren och ett brev Lotta greppat i ivern var från 1936. Någon liten hund är allt begraven här. Om och varför kom aldrig familjen över till Staterna eller varför återvände han inte. Det är nog som jag spånade och befarade att det var säkert dött lopp i deras kärlek om den ens hade funnits. Då börjar ju jag tänka, tog de ut skilsmässa? Hur ska jag kunna kolla det då?

Nu skulle Lotta skanna eller kopiera breven, jag sa till henne att ta med allt för den minsta lilla ledtråd är viktig för att se vart han blev av den lilla ”smitaren”…

Kommentarer

  • vildhunden säger:

    Nu har du gett dig ut på en spännande resa tycker jag det verkar som. Skoj att vi också får ta del av den! :-)

    2010-04-03 | 22:35:28
    Bloggadress: http://vildhunden.wordpress.com
  • vildhunden säger:

    Skilsmässa? I "modern" tid ansöker man hos tingsrätten om hemskillnad. Var det samma procedur som gällde före kriget så kan handlingarna finnas hos en tingsrätt eller dess arkiv.



    Lycka till! :-)

    2010-04-03 | 23:08:20
    Bloggadress: http://vildhunden.wordpress.com
  • Mia säger:

    Vildhunden:Ja nu ser jag fram emot att få läsa breven. Jag med min brådska få ge mej till tåls...och vänta...tills dom anländer.98 år har gått sedan han for...Ja jag får försöka se om det går att snoka in om de "separerade"...En sak i taget...Nu är det "mormor, Calle, Johan Martin och Vallonerna" som stormar runt i skallen.

    2010-04-03 | 23:20:03
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se.blogg.se/

Kommentera inlägget här: