Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

...har inte tid måste rusa...

Kategori: Skitsnack

Dagar och tid snurrar på så det viner om det. Från morgon till kväll då är det fullt ös med alla möjliga olika måsten och projekt. Samtidigt rasar dagarna och veckorna på i en fart som jag inte riktigt greppar. Plötsligt är det Fredag, och sist jag andades var i tisdags. Det är skumt när det blir så här. Tankarna är på ett annat plan och kroppen styrs mot olika mål och ställen. Så mitt i det hela behöver kroppen mat. Då går jag loss i köket, och sedan "efterbörden" av en middag. Varför blir det så att tiden går fortare, säj nu inte att det är för man blir äldre och klocka tickar mot domedagen. Jag har i alla fall tänkt ha ögonlocken uppe i 25-35 år till. Nog ska jag väl hinna med en del tills dess.
Ett knep jag tänkt på, som faktiskt skulle spara minst en timme om dagen är att avveckla 2 plans livet och satsa på ett enplansboende. För det är ett jäkla rännande i trappan, upp och ner, jag ränner efter saker som inte finns där alltså letar, jag glömmer. Ibland glömmer jag vad jag ska göra uppe, när jag väl står där, får gå ner igen till jag minns. Eller så är det att hjärnan blir långsammare ju högre höjd man når, på andra våningen kanske luften är så tunn som högt uppe i Anderna. Jag mitt spån kan tro på det.

Hösten är här, alla fall hos mej. Hösten som jag personligen tycker är en tung tid. Jag har aldrig tyckt om höst som årstid. Jag blir inte deprimerad, men tungsinnet och tristressen samt att allt är mörkt och kallt, får sinnet att slå backut. Jag vet att en del gillar hösten och alla dess färger, pyttsan, jag tycker inte alls att den är vacker. Typiskt Svenskt är det att säja: Hösten är så mysig, då får man krypa in och stänga om sej och tända ett ljus, läsa en bok. Hellre grönt och ljust, en kass juli månad, och jag vet att det är sommar. Jag kan ändå läsa böcker, för det gör jag året runt, och tända ljus går väl för sej när som helt. Sedan ska de där vinterdäcken på, jag tycker inte att jag hinner backa runt hörnet förrän däckbyte skall göras. 
Sommartiden slut, då ska vi ställa tillbaka klockorna. Varför kan inte tiden få vara konstant, varför ska det manipuleras med tiden. Det hjälper ingen småbarnsfamilj i alla fall.
Det ställde till problem för oss på hemvägen från Helsingfors, vi höll på att missa middagen för vi hade tiden på Svensk. På vägen dit klarade vi oss. Om vi nu är med i EU, och ska ha en trevlig gemenskap och betala en jäkla massa miljarder till makten, då kan väl de Nordiska länderna i alla fall ha samma tid.

I morgon hade jag tänkt att ta en sovmorgon, men blev påminnd att jag ska på en konferens i två dagar. Inte heller kan jag säja att jag sover när jag blir äldre och gått i pension, för då slänger jag väl upp ögonen vid 5 tiden på morgonen, och kör igång något trädgårdsprojekt vid 7 snåret.
Apropå trädgård, så har inte vi utnyttjat våran i sommar. Så fort vi går ut, så är det ett jäkla liv från olika håll och kanter. Det blir ingen större fördjupning i det, men tänker säja att jag är otroligt trött på skällande hundar dag som natt, rallybilar som dundrar, smäller dag som natt. I huset längre bort står en hel trädgård med 70 tals bilar som ägaren trycker ner gaspedalen på länge. Jag kan då inte somna till en Saab v4 med 4 taktsmotor, finns inget ljuvt idet. För att inte tala om all nöjesåkning med åkgräsklipparen. Nu till vintern blir det förhoppningsvis lite lugnare, men ack så kallt att sitta ute.

Föresten har jag inte hunnit ut och plocka trattkantareller, och det är skit, för det är en höstaktivitet som jag gillar. Skönt att jag kom på det.

Kommentarer

  • vildhunden säger:

    Hösten gillas inte alls av de flesta svenskar. Precis som du så tycker de att det är en "tungsint" period. Men jag gillar färgerna, kylan och klarheten i höstens luft. Sedan är det så att tiden "går fortare" ju äldre man blir. Man når helt enkelt en punkt där man inser att krematorieugnen är ljuset i tunneln.

    Ha en trevlig helg :-)

    2009-09-04 | 19:11:21
    Bloggadress: http://vildhunden.wordpress.com
  • Anonym säger:

    Okey då...färgerna är fina...:)

    2009-09-07 | 08:31:23

Kommentera inlägget här: