Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Förbifart Strömstad...

Kategori: Samhälle

Jag har lyckats drömma märkliga drömmar under några år. Jag drömmer självklart mänskliga drömmar, om tok också. Fast jag har under några år även haft "infrastruktur drömmar". Hur många har det?
I natt har jag varit i min fars barndomshem söder om Strömstad. Jag satt uppe på berget och skådade den otroliga utsikten över hav och horisont, så såg jag ett fel. Långt borta i fjärran så hade ett stort sår slitits ur urberget, stenkross och maskiner skymtade. Jag frågade någon vad det var som var fel i bilden, då denne svarade att det är en flerfilig motorväg, förbifart Svinesund och Norge. Nu har jag inte varit i Strömstad/ Svinesund på många år, så den kanske redan ligger som ett sår i den karga Bohusmarken.

Beydelse för en dröm, behöver inte betyda att det är en dröm som jag längtar efter eller vill ha. Martin Luther king hade en annan slags dröm, som han längtade och strävade efter. Mina infrastruktur scenarion är egentligen mardrömmar.

En annan dröm skrev jag om i Januari 2008, då "drömde" jag att Bauhaus skulle dimpa ner i staden. En tid efter det då stod det i tidningarna att just dom hade rekat och kollat upp om det fanns en möjlighet för dom att få fäste här. Sedan bubblade den så omtalade finanskrisen upp, och inget hördes. Nu när Ikea har fått marken till skänks i Borlänge så dröjer det nog inte länge förrän byggvaruhuset ligger på slätten.
Då i Januari 2008 skrev jag så här:

"Däremot kom ett stort "tyskt B" in i huvudet och B:et är första bokstaven i Bauhaus. Det närmaste huset är Västerås och inget ligger norrut ifrån vår stad sett. Dom har nog luskat lite på marknaden här, för ett par år sedan gjorde de reklamutskick i Borlänge. Jag kan inte tro att de gjorde det utan anledning.
Vi får se framöver om jag slog huvudet på spiken...."

(Sedan dess tror jag att de fått upp ett hus i Sundsvall.)

Däremot Ikea trodde jag inte på till en början, men det senaste året har jag varit helt övertygad av olika anledningar. Inga drömmar har jag haft om det, men väl en känsla som varit envis. Även Ikea har under en tid haft helsides annonser i våra lokala tidningar, bara det tyder på att de går in och presenterar sej. Varför skulle stt företag satsa på en helsida i 4 färg om de inte anspelade på något.  Då Valbos Ikea är redan etablerat för dalfolket, alla vet att det finns.
I måndags då sade jag på ett möte att: " Jag är till 99% säker, nej till 100% säker att Ikea kommer till Borlänge. Jag bara väntar att jag ska slå upp morgontidningen och få se: Ikea till Borlänge."
 Två dagar senare blev det officiellt. Den sannolikheten var ganska trolig. Det har spekulerats.
 Däremot om jag är helt i balans med mina åsikter om Ikeas vara eller inte vara det är en annan debatt. Läs gärna Lindströms blogg, vars åsikter som jag delar i detta.

I slutet av 2012 då ska det nya Ikea stå klart här, det tredje största i Sverige efter Stockholmshusen. Jag kan bara fantisera om hur  den nuvarande vägen ska se ut. Den som finns har inte så lång asfaltstid i liggande skick. Ganska ny. Nu ska det rivas upp, och Borlänge får ett Ikea Mot. Undrar hur flerfilig vägen ska bli...

Med detta då i min tro hamnar flera attraktiva företag granne med möbelpalatset, som då Bauhaus, Coop Nära eller Coop Extra. Mina tidigare farhågor för Coop Forum ute på Tunaslätten, kommer säkerligen att besannas. Det ligger numer totalt offside från Alfarvägarna och Erksgatorna, området är inte längre attraktivt för köpfesten. Det sjunger på sista versen.

Nu ska jag sluta leka infrastruktur orakel, för jag blir inte lyckligare. Snarare fattigare.

Hoppas att nattens dröm inte blir sann, för alla Bohuslänningar i Strömstad och Norr om den.

Kommentarer

  • penny säger:

    Hej



    Vad bra att du vill hjälpa till =)

    Jag har idag fått klartecken om att få göra enkäterna av rektorn på en av skolorna.



    Jag tänkte kanske ta det i slutet på veckan.

    Du kan väll maila mig så kan vi prata om det där.



    Ska du ner till cafet idag? Jag funderar på att gå ner och presentera mig där idag.



    penny



    2009-09-28 | 12:37:56
    Bloggadress: http://matupproret.blogg.se/
  • Mia säger:

    Vi kan snacka när du kommer ner...inte om:). Klart du ska komma ner. Jag går nog ner ca 17.00, kanske tidigare, möte börjar 18.00.

    Har du mailadress på matupprors sidan, jag kollar.

    2009-09-28 | 14:00:10

Kommentera inlägget här: