Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

"Jävla Finnar..."

Kategori: Samhälle

Det är inte ofta jag kommer iväg på teater. Alltför sällan. Nu ska jag prova att få tag på biljetter till en teater som har fått mycket ros, och som jag verkligen vill se.Det är folkteatern i Gävleborg som ger "Jävla Finnar", historien om nedläggningen av ett bruk.
Aftonbladet skriver: "Jävla Finnar är vass, bitvis rolig. Men i botten finns ett allvar som griper starkt. Se den." Och Dalademokraten säjer: "Pjäsen briserar mitt i en bister och vindpinad verklighet. Vissa människor är alltid mer värda än andra."
Den handlar om nedläggningen av det 82- åriga pappersbruket i Norrsundet. Ett dystert kapitel i Norrsundets historia. Där grävdes en grav som inte skulle grävas, för bruket gickmed vinst. Men Stora Enso ville lägga ner och satsa på sina bruk som ligger utomlands, ett med dåligt rykte är det i Sydamerika.

Fackklubben reser 325 kors utanför fabriken, ett för varje arbetare som får gå ifrån sitt jobb. Jag kan förstå alla deras förtvivlan och kan tänka mej vilket chockartat besked som gavs till dem. Hur tankarna for i huvudet, huset, framtiden och all ovisshet. Medan direktörerna gav dåliga ursäkter och hade usla svepskäl till dem. Cheferna sa till arbetarna att : "Vi är era frälsare. Vi befriar er från fabriken och Norrsundet. Dessa chefer skulle köras i en flishugg och prova återuppstå. Ja så hård är jag i orden, för man behandlar inte människor med sådana jävliga uttalanden.

Jag har aldrig varit i Norrsundet, men däremot har jag en bloggkollega som kommer ifrån de trakterna. En blogg som jag följt under en tid. Vildhunden, kallar han sej. I den bloggen visas mycket fina fotografier, många är svartvita och skildrar vanliga människor i vardagen. Kika gärna in där. Vildhundens foton har mycket kraft i sej och visar många känslor.

Nej nu ska jag ringa till ABF och höra om de har biljetter kvar...



...jag har ringt. Det fanns biljetter. Jag köpte två fär dom var så billiga. För LO anslutna kostade de blott 80 kr/ stycket...Det kallar jag bra pris, och 1 Oktober ska jag äntligen gå på teater. Det ser jag fram emot. Kultur förfan...

Kommentarer

  • vildhunden säger:

    Jag tackar för de fina orden men… du överdriver :-D

    Ha en bra dag och jag hoppas du finner föreställningen sevärd. (Jag har inte sett den)

    2009-09-22 | 14:52:21
    Bloggadress: http://vildhunden.wordpress.com
  • storabh säger:

    Vad kostar billetten för en arbetslös?

    2009-09-22 | 19:57:09
    Bloggadress: http://storabh.wordpress.com
  • Mia säger:

    Stora bh: Egentligen var det så rörigt på ABF att jag tror inte dom ville ha betalt alls. Först i telefon sa de 100kr st, men var man LO ansluten så var det 80 kr/st. När jag kom upp och skulle ha två, en till mej som är LO och sonen som är arbetslös, så sa hon att arbetslösa fick biljetten gratis. Då betalade jag 100kr och ABF hade ingen växel eller tjuga att ge tillbaka så jag sa att det gick bra. När jag kom ut så kom jag på att jag var ju också arbetslos, inte bara LO ansluten, men då kunde jag inte med att gå upp igen. Svar på frågan: Jag tror den är gratis...Puh...det var mycket.

    2009-09-22 | 23:09:27
  • Mia säger:

    Wilddog: Jag tycker verkligen om dina bilder och överdriver inte. Det jag tycker är bra talar jag om.

    2009-09-22 | 23:18:56
  • Anonym säger:

    Hej :)

    Jag har nu en tävling där du kan vinna en årsförbrukning av garnies senaste hudvårdsprodukt - Pure Active.

    20 produkter till ett värde av 1500:- kan bli dina :)



    Vad gärna med :



    http://millahoman.blogg.se/2009/september/draft-sept-22-2009.html

    2009-09-23 | 01:09:45

Kommentera inlägget här: