Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Allmännytta...

Kategori: Allmänt



Bläddrar igenom den lokala tidningen nu på morgonen och hittar en annons från ett av våra byggvaruhus. En tjej kväll, då vi kvinnor får komma och träffa "Bygglovs-Matte" och dregla ur oss våra frågor om hur vi ska gå tillväga när vi tjejer drömmer om vårat efterlängtade dubbelgarage. I vilken ände vårat drömprojet ska börjas i.

Jag läser annonsen högt, för min man sitter på andra sidan frukostbordet, han säjer: "Gå...".  Vadå gå, undrar jag. Jo du ska gå och höra om de har något tunt fane´r till mina jerkdrag (ett fiskedrag). Jag skvätter väl ur mej något om att han kan väl gå själv och då målas bilden upp framför våra ögon. En sminkad intresserad Micke med läppstift och högklackat snubblar in på tjejkvällen med en handväska som balanstingest i sin högra hand.
Det hade varit väldigt roligt att göra en sådan sak, och på "fullt allvar" och med allvarlig min gästa denna kväll med min hottade man. Ibland vill man att något ska hända, något som får folka att häpna.

Vad händer annars då? Mer än att det snöar ute. November månad är ingen månad då jag är sugen att aktivera mej. En trist månad som befinner sej i ett konstant mörker och tröttheten följer automatiskt med. Trots uppiggande piller som rosenrot, grönalger och linfröolja. Det sista smakar för övrigt mer skit än något annat på jorden.
Ikväll åker jag och Anders in till Gamla Elverket i Falun och spelar på de "Förtappades Cafe´", det är IOGT:s kamratstöd som har ett samkväm. Det börjar 19.00 om någon är intresserad att komma. De här kvällarna brukar bli bra och i luften finns det en gemensamhetskänsla som doftar förståelse och kamratskap.

I sex veckor har jag varit på mitt praktikjobb, på ungdomsenheten. Min uppgift har varit att starta ett cafe´i befintliga lokaler. Jag har planerat i flera veckor färg, inredning och vad det här stället ska bjuda på. Det har inte varit helt enkelt, jag har aldrig gjort något liknande. Kostnadskalkylen gick igenom hos chefen så nu får jag hjälp av ungdomar att måla lokalen, sedan blir det möbler från Ikea, och tavlor och detaljer styrs upp senare när allt är målat och möblerna har intagit sitt läge. Jag tror att det blir bra, annars så får de väl skälla på praktikanten.

Scenen med ljud och ljus fixades i Fredags, så nu är det snart bara att köra rock på Torsdagar. Ännu är en del jobb kvar, men det känns härligt att vi har satt igång. Jag trivs fantastiskt bra där och har blivit en av gänget. Jag har det roligt på jobbet, trots att det sker i kommunal regi och många saker som ska administreras tar ljusår.

Till alla er som är inne här och vänder och läser min blogg säjer jag har överseende med att inläggen är glesa. Jag är inne i en trötthetsperiod, och dagar och veckor susar fram i en hiskelig fart. Min tid räcker inte riktigt till.
Nu ska jag skriva ut lite texter som ska med i kväll, jag ska vara med och spela på två låtar som Anders ska spela ikväll. Han ville ha förstärkning, och då måste "superkvinnan" hoppa in. Vi ska repa lite på eftermiddagen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: