Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Vänsterpartiet Proudly Presents...

Kategori: Allmänt

...med hjärtat till vänster...
 Med lycka och stolthet måste jag säja att jag ser fram emot våran dag på Cosmos 21/3 klockan 17.00. Det är då vi har vår fest med debatt och allsköns sång, dit alla är välkomna. Jag måste ge våran gruppledare Lindström en hel del rosor för att han engagerat sej med att göra en festlig dag. Och även lyckats med att ta hit en sådan bra vis- o "sångwriter" som Sanna Carlstedt är.
 Lindström är den bästa manager som jag vet nu när  han fångade upp henne innan hon gör sin spelning på Peace& Love fetivalen i sommar.
 Hallå, jag ska också spela, efter Sanna är det min tur, om "hålltiderna" är som de var från början. Det är ingen enkel match. Först blommar ungdomen sedan kommer en överlevande relik ifrån Göingeflickorna. Publiken ropar: "Var är dom andra?" Jag fyller på: "Dom har slutat." Ja ni förstår hur det blir. I alla fall är tillställningen drogfri, förhoppningsvis tomat och äggfri också. Det som jag känner är att det är bra att tillställningen har fri entre´, då kan ju heller ingen kräva pengarna tillbaka. Nejdå jag nedvärderar inte det jag ska göra, jag tycker det är hedrande och otroligt spännande. Spela fel det kan man göra, det händer även Stefan Sundström då och då.

(Klicka på bilden så jäser den förhoppningsvis ut och blir aningen större)

---

Jag tänker på journalistiken när den är som sämst, när en reporter vill göra ett utfyllnadsrepotage i en av de större tidningarna och anser att det finns för få nyheter att delge den nyhetsintresserade.
Expressen gjorde ett om en politikers vårta i ansiktet. Som tidningen kallade en skönhetsoperation. Ni kan läsa själv vad de skrev i ingressen:

"Lars Ohly har gjort en skönhetsoperation

2006: Lars med vårta
2008: Lars utan vårta"

Samtidigt visade det sej att opinionssiffrorna hade ökat något frå 2006- 2008, så de blev så putslustigt att det var vårtans bortfall som höjde stödet från väljarna.
(Klicka på bilden om du vill att vår...ursäkta, bilden ska bli större)

Jag har också en vårta, som växer och gör ont, den sitter i ansiktet, som dom gör på häxor. Nere vid käkbenet, har den sitt säte. Nu ni så har jag fått tid för att operera bort denna avart som stör min skönhet. I slutet på mars så tar doktorn i Kvarnsveden fram sitt operationssätt och skär bort den. Hoppas att det inte blir som förra gången när jag skulle ta bort en stor knöl i huvudet, då ursäktade sej systrarna att de fått fram operationssetet för nageltrång. Efter den pärsen sade doktorn när jag fått mina stygn i skallen och knölen var borta:
"Nu är den väck, Barsebäck..." 
Jag hoppas också med denna operation att väljarbarrometern slår i topp, om alla opererade bort sina vårtor då skulle...

---
När jag skrev om vårtor då snuddade jag vid ordet vår, idag har jag vår i min stad, en vårton av kvitter. Solen värmer och snön smälter i forsande takt här i Forssa. Människor är glada när jag går min vårpromenad, jag mötte en gammal man som jag aldrig träffat förr vi stannade och pratade en stund. Inte om något märkvärdigt utan bara för vi ville. Jag gillar spontana möten, det ger mej så mycket. Bara det att vara glad tillsammans med någon man aldrig sett sätter jag ett stort värde i. Vi behöver vår, vi behöver glädje, vi behöver varandra. Den här tiden på året värdesätter jag och jag är som en "gammal tjugofemma tändkulemotor" som åter fylls med energi och värme, hackar igång, sedan spinner jag vidare...

(Hämta veven och se om motorn drar igång...)

Kommentarer

  • Dr Soda säger:

    He..he..en relik från Göingeflickorna. En tomat & äggfri föreställning..ha..ha..Det blir succé skall du se. Det jag lärt mig genom åren som gammal musiker är två saker. Varför började man spela en gång i tiden ? Jo för att ha roligt. När man vill förkovra sig blir det lätt så att man glömmer att ha skoj. Man fastnar lätt i självkrtik, vilket naturligtvis leder till utveckling. Men det skall vara i måttlig mängd. Det andra punkten känner man igen hos många medmusikanter. Man berömmer dem efter spelningen.

    - Du gjorde bra ifrån dig.

    - Nja, jag spelade fel på sticket & på refrängen på en annan låt.Ja..ja..det är som det är.



    Hur många toner & ackord river man av på en

    spelning, oj ..oj det är många det. Man kanske spelar fel på en promille, om ens det, av alla fingersättningar.

    Men de skall alltid tas upp, alla andra som gick

    galant glöms bort lika fort som de blivit spelade.

    Det är faktiskt otroligt att vissa kan spela. Det går information mellan synapserna i hjärnan som sedan går ut i fingrarna som flyttas rätt på en gitarr med milimeter precision. Samtidigt så skall det sjungas, frasering, uttal, dynamik i rätt takt och tonart.

    Allt detta funkar i 99,9% men klagosången brukar ändå fortsätta: Nja, faan jag spelade fel där.



    Skit i det, spela rätt nästa gång i stället. Självkritik har tagit död på mången bra musiker.

    Ha kul på spelningen, Rock on !

    2009-03-19 | 10:46:45
    Bloggadress: http://www.beskadroppar.blogspot.com
  • Leif Lindström säger:

    Sallad och loka back-stage, blir det bra Mia?

    Spännande är det!

    2009-03-19 | 16:05:59
    Bloggadress: http://vanster58.wordpress.com/
  • Mia säger:

    Dr Soda stream: Oj vilken rolig och lång kommentar, hur kan du veta att jag gillar sådana?

    Det finns inget som är 100% så 99,9 duger väl till mej. Jag är inte så bekymmrad över att ett finger slidar snett, bara jag inte ramlar*

    Det ska bli kul. Innerst inne så är jag väl en teaterapa...som rockar på, det är ju lugnt så länge de stora skivbolagen inte stressar en. Kravbilden i min ålder är ju inte så stor. En snus, sallad och en loka så har jag en lyckad kväll, plus att något beröm kittlar alltid.

    Ha det...



    Lindström: Stay cool, allt går som på räls. Vi tuffar på, sen skrapar vi Jägarbiffa utav hjula..

    Detta går till historien, tamejf_n...

    2009-03-19 | 20:53:18
  • Dr Soda säger:

    Kul att du uppskattade min kommentar ! Nu visste jag ju inte att du gillar sådana inlägg, men tänkte kanske att det skulle uppskattas. Jag har ju typ samma uppväxt/ bakgrund som dig. Humorn är närbesläktad & så spelar vi musik. Så jag skrev bara vad jag själv ville höra..ha..ha..Ett rent egoistiskt inlägg. Sen är jag faktiskt en arbetslös beteendevetare i grunden.



    Det är riktigt, ta fram apan i dig ! Sen har du en grej till på pluskontot, om ditt mellansnack blir hälften så roligt som din blogg kommer du att få svårt att stoppa skrattsalvorna från publiken. Det blir sannerligen stressigt för di stora skivbolagen när de inte hör musiken.



    Rock on...



    2009-03-20 | 09:07:32
    Bloggadress: http://www.beskadroppar.blogspot.com
  • storabh säger:

    Kan bli mycket folk. Kul i så fall. Hoppas på många kramar!

    2009-03-20 | 16:49:45
    Bloggadress: http://storabh.wordpress.com

Kommentera inlägget här: