Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Far o flyg...

Kategori: Politik

Socialdemokraterna i Borlänge säjer sej bygga broar, de kallar sej själv för brobyggare. Vad menar de ? Menar de att Backaviadukten ska breddas med två filer eller bygger de broar  åt oss skattebetalare, för att stärka banden? Att de vill enas med och runt folket i de viktiga frågor som innebär omsorg, skola, daghem och trygghet. Nej kan inte tro det. Däremot är de duktiga att gräva ner skattemiljonerna i backen och stoltsera med köptempel och kommersiella förorter, då jublar näringslivet i högan sky, för om näringslivet är nöjda och vi blir en köpstad, då trivs människor oavsett om det finns någon trygghet. Tror vi att det är så? Nej det gör vi inte.
Borlänge är en stad man stannar till i, sedan åker vidare. Liksom Ullared är en by dit folk vallfärdar som galningar och sedan åker hem. "Vem fan vill bo i Ullared? " frågar jag. Vem väljer Borlänge som bostadsort ?

---
För tretton år sedan återvände jag till Borlänge efter att ha bott i södra sverige sedan 1984, självklart kontrollerade jag om det fanns den trygghet som min familj behövde. Jag gjorde besök i skolan min son skulle gå i. Jag tittade lite på kommunens budget. Även om inte allt föll i min smak, såg jag ändå att platsen kunde godkännas som min hemstad.
Då var jag inte politiskt aktiv och hade ingen som helst insyn i planer och framtidsvisioner, det har jag heller inte idag.

Hade jag idag stått inför en flytt kan jag erkänna att mitt val aldrig hade blivit Borlänge. Jag väljer inte en stad där O ringen har satt Borlänge på kartan ej heller att P&L festivalen drar hit ungdomar några sommardagar. Då hade jag valt Gustavs/ Säter eller Falun. Hade det politiska läget varit då som idag då hade Borlänge gått bort. Som familj med planer på fler barn, då är det dagis, skola, och fritid som står överst på listan. En nödvändighet för att jag ska kunna arbeta och kunna ge min del av kommunalskatten. Om jag tänkt att åldras och dö i min hemkommun då tänker jag på omsorgen för de äldre och hur den ser ut. Jag tittar inte alls om IKEA eller Bauhause fått sitt fäste här, redan i den så hårt överetablerade "handels staden".

---
Idag har det mjuka i Borlänge krackelerat. Den putsade fasad har vittrat ner till grus. På skolorna syns förfallet och på min sons skulle får man känslan av att komma till en nedlagd fabrikslokal i någon öststat. Stora hål i väggarna, färgen borta, omklädningsrummen på gymnastiken bjuder på kallvatten till eleverna, matens kvalitet dalar och lärarna lever i en otrygg värld, de vet ej om de ska få behålla sina jobb. Samtidigt behövs alla lärarna och fler därtill. Socialdemokratin rycker bort tryggheten och samhällsservicen för oss all för att "spara" , medan projekteringar pågår för fullt och palats för mamon inte ens tär på  deras samvetet. Detta kallar jag samvetslös investering, jag kallar det galenskap och idiotvision.
Ett illavarslande beteende där pengarna rullar för en illa uttänkt vision och monumentcementering.

Det viktiga är inte mjukvaran i samhället längre, det viktiga för dem är att få rätt, att göra som de själva vill. De tar från de fattiga till de rika. Det är ingen socialdemokrati i mina ögon, det handlar om att fördela skattepengar fel och att utöva makt. Solidaritet och Demokrati syns mer som små lustiga ord, från det förgågna. Ett arbetarparti har "kommit" upp sej och samarbetar med alliansen och de kommer överens. Det säjer väl allt vart Socialdemokratin har hamnat, i händerna på storherrar som är fullständigt överförtjusta över att ha fått över dem till Moderaternas nya arbetarparti. Lättköpt och lättlurade, men vad de inte själv förstår är att de har bitit sej själv i svansen.

---
Jag tycker inte att socialdemokraterna i Borlänge någonsin har bjudit till eller ens försökt att öppna sej för något slags samarbete med vänstern. Varför det är så kan jag spekulera i. De kan inte alls acceptera att någon av annan åsikt beträder deras domäner eller sätter in en fot i reviret. Gammal kultur, förgångna arbetsmetoder är en del av det.
Makten är så otroligt viktig, idag är positionen det enda som räknas, om kompassen skulle styra mer mot vänster då är det inte som förut då måste allt ställas dit det en gång var. Intet nytt, arbetsmetoder och åsikter som skulle passas till något gammalt gruvhål för att aldrig få se dagens ljus vore en lösning.

---
Jag kommer aldrig att fösvara Dala Airport som flygplats, vare sej åt socialdemokraterna, eller den ensamma direktör som satt ensam på flyget ner mot Stockholm häromdagen. Hur har de kringboende det, sommardagar då de inte kan sitta ute i sin trädgård för att flygfotogenet luktar så illa att det inte går att vistas ute. Kan de äta sina bär på buskarna? För dem handlar det inte om prestige utan det handlar om trygghet, och trevnad. De önskar inget annat än att få en bullerfri och miljövänligt liv, men de måste ändå vara delaktiga och betala skatt till denna flygplats som en gång projekterades som en vision, för ett Romme med industrier och transport. Det blev aldrig så, och det kommer aldrig att bli så. Landstinget har dragit sej ur denna galenskap, kvar står vi Borlänge bor med höjda avgifter till flyget.
En onödig flygplats prioriteras medan barnens lärare får vandra ut i kylan, fy fan det suger fett...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: