Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Regn blev som musik i mina öron...

Kategori: Vardag

I höstas när regnet öste ner, och de grå molnen låg så lågt att de tryckte ner en i backen då var jag inte alldeles övers glad. I går kväll hörde jag ett nytt ljud utanför fönstren, därute i mörkret, jag bligade ut som en nyfiken kärring i en Kalle Blomqvist rulle från urtid, då spöregnade det. Vårens första hällregn är nu noterat i bloggen. Jag blev våryster och tänkte att nu smälter snön med 10cm/ i timmen.
Idag nu på morgonen åkte jag skridskor på mina tofflor till brevlådan när jag skulle hämta morgontidningen. Håret på ända, frotte´ rock. Ingen vacker syn, men tittade ått alla håll innan färden ut på hal is. Blå himmel och det verkar bli en alldeles förträfflig dag.
Bläddrar i morgontidningen, ingen vältare denna dag, det var några som vävde trasmattor, och Bingo ute i Murbo hade dragit in 1300:- till syföreningen. I slutet av papperstidningen stod det att Deep Purple kommer till Leksand och Ejendahls arena till hösten. Dom ska jag inte missa, det spelar ingen roll vad som skulle dyka upp, Deep Purple dagen är helig. Jag har sett dom ett par gånger innan, och vill till varje pris göra det igen. Jag har alltid och kommer alltid att gilla deras musik. I princip de mesta. Favorit platta är den "senare" Perfect Strangers..

---

Min tinnitus blir bara värre och värre, troligen för hög dos av rockmusik och konserer under min uppväxt. Ja det tjuter och ylar i öronen. Men jag fick i alla fall uppleva Queen, Nirvana och en hel del annat bra.
---

Ikea ja, karlar får knottror på hela kroppen när vi kvinnor vill dit och handla. Personligen väljer jag att inte ha maken med, för han ligger som ett hinder i planering och när jag ska göra upp affären. Jag ska inte taska mej och säja att han inte har någon smak, för så är det inte. Han har en annan smak och anser att nya möbler inte bör prioriteras, däremot elektroniska prylar av alla de slag, där finns inga hinder. Som jag tidigare berättat har vi en förmögenhet här i huset i form av koppar som går igenom alla miltals sladd som finns på varenda kvadratmeter i huset.
Ikea är bäst i kvinnors lag, då vet vi vad vi har varandra och vad vi snackar om. Kvinnosnack...
---

Livet känns spännande nu trots att det inte händer så fasligt mycket, men det dyker upp små sidovinster hela tiden som blir till något av en helhet. Jag trivs med mej själv och mitt mående. Det var den bästa medicinen för mej att komma ifrån Coop, jag saknar inget av det. Jag har inte satt min fot där sedan jag vandrade ut. Skönt.
Vissa val är svåra att göra, men när man väl valt då känns allt så rätt.
Jag har inga problem att få dagarna att gå, jag har jobbat med ansökningen till skolan, jag tror att jag har fått ihop ett väl fungerande personligt brev. Ansökningen ska vara inne 15 April, jag har i nuläget ingen stress. Det blir bra, och det blir som jag är. Faktiskt är jag stolt över mej själv att jag tagit beslutet att ändra min situation till ett positivare liv. Vem bryr sej att det regnar, det är världsliga ting. Har man varit på en Roskilde Festival i tre dagar med spöregn, då vet man vad uppgivenhet är, oavsett vilket band som spelar. Hu va hemskt, det var då, sådant har skett innan jag blev fullblodsbekväm.

Kommentarer

  • Gubben säger:

    Vad spännande - ta tag i sitt liv och våga ändra på saker och ting... lycka till och köp nåt riktigt onödigt åt dig själv på IKEA :) Om M säger nåt - skyll på mig...

    By the way, var det M jag såg på sjön idag?

    2009-03-31 | 17:37:02
    Bloggadress: http://gubben.webblogg.se/
  • Mia säger:

    Gubben:Ja jag vågar ja, ett modigt litet stycke...

    Visst ska jag köpa nåt odödigt också på Ikea, och allt skyller jag på dej.*

    Nej det var inte Mannen, han var hemma hos mej.

    Ha det...

    2009-03-31 | 18:35:29
  • Dr Soda säger:

    Det tar sig musikaliskt på denna blogg sa mordbrännaren, Purple. Det är modersmjölk för doktorn. Det blir Leksand för mig med, sjätte & kanske sista gången man får se sina barndomsidoler.



    Perfect Strangers, den är fin-fin. Jag kom ihåg att jag & en annan polare skolkade från mattelektionen på Hagaskolan bara för att stå och köa utanför Playman. Man var alldeles till sig i trasorna när de hade gjort comeback.



    Strax innan konserten 85 small det till i mitt knä på en fotbollsmatch, åkte på gips i två månader. Jag tjatade på min läkare att han måste ta av gipset i förtid, så jag kunde ta mig ner på konserten. Det är inte att rekomendera sa han.

    - Jag har väntat hela mitt liv på att se dem live !

    Han fixade nåt specialskydd till kollegan Soda.



    Hmm Tintitus, inte roligt. Har också en variant, fast inte den med sus & dus i öronen. Men får en sprängande huvudvärk direkt när volymen kommer upp i en viss nivå. Den senaste konserten gav mig ingen behållning alls, de billiga öronpropparna jag hade sänkte volymen, men tog bort vissa frekvenser. Så man uppfattade ingen musik, det lät som Gamla Renseriet i KP. Man jag fick tips av en trumkompis om dessa öronproppar. De sänker volymen men ändrar inte ljudbilden. Jag tror att de skall finnas på musikaffären. Skall inhandla sådana till nästa större konsert. Jag länkar till propparna i fall du är intresserad. Rock on !

    http://www.trumslagaren.se/Shop/Index.php?sArtId=411002

    2009-04-02 | 09:32:48
    Bloggadress: http://www.beskadroppar.blogspot.com
  • Mia säger:

    Ja då far jag och Doktorn till Leksand i höst då, det är den bästa medicinen att få njuta av Deep Purple. Inget annat kan bota eller förebygga en begynnande höstdepression.

    Playman ja, jag gillade aldrig gubben som hade den affären, han log aldrig. Han såg totalt ointresserad ut av musik. Men jag handlade en och annan vinyl av honom.

    Bra att du ville ge mej en "propp" eller åtminstone en länk till flera proppar. Solklart att man får retirera och köra in slikt i öronen, för det är väl där de ska vara* (Om inte jag säjer det, då gör någon annan det)

    Ha det bra så länge Doktorn...

    2009-04-03 | 09:28:09
  • Dr Soda säger:

    Ja Playman-gubben var allt annat än omtyckt. Han hade lika väl kunnat sålt getskinn istället för Lp-skivor. Snål var han också, började ta ut en krona i lyssningsavgift. Men han hade alltid bra rea, han var ju affärsman så han förstod att skivorna har en lagerkostnad. Därför var det snabb omsättning i sortimentet. Ja då synes vi i Leksand, men höstdepressioner lider inte doktorn av. Hösten bästa årstiden, sommaren däremot. Nja..pollen & getingar. Usch....

    2009-04-06 | 19:00:16
    Bloggadress: http://www.beskadroppar.blogspot.com

Kommentera inlägget här: