Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Brorsans ena unge...

Kategori: Musik

Min bror har två grabbar, båda väldigt kreativa och sysslar mestadels med musik. Idag ska jag berätta lite om Rickard, han är störst och storebrodern och bosatt i Uppsala sedan många år. Han kan göra musik den grabben, inte den traditionella som man dagligen hör sprutandes ur radion, utan finstämd, mest instrumental, men på den nya plattan som släpps i April har lite sång med. Jag har ännu inte lyssnat på hela plattan, utan det jag avnjutit ligger på Myspace.

                                            
"Små tår...                                   ..som blir stora huggtänder..           ...sedan till långa flätor...

Jag lyssnar på spåret April och känner en otrolig harmoni. Den är en härlig vårlåt, och blundar jag och fantiserar så ser jag mej själv sittandes i en älvravin och upplever solen, snösmältning och vårens hemkommnde fåglar. De som kämpat från Afrika.
Den här genren är en underbar avslappningsmusik i vårt stressiga samhälle där allt ska gå alltför fort.

Bandmedlemmar är:


Rickard Jäverling (guitar, harmonica etc.) Magnus Jäverling (accordion, piano, glockenspiel etc.) Billie Lindahl (guitar, banjo etc.) Åsa Magnusson (viola) David Wärmegård (trumpet, flugel horn) Sometimes as trio with: Rickard Jäverling, Andreas Runeson, Andreaz Hedén.

Influenser:

Cohen, Eureka, Morricone. Springsteen & Selma. Always.




RICKARD JÄVERLING
The Valleys
Release date: April 4th 2009


                           

ASS/RICKARD JÄVERLING                  Rickard Jäverling               Rickard Jäverling
No Love Lost, David (split single)      The three Sisters EP         Two times lullaby

Rickard har under åren fått goda recensioner, nu sist i vår lokalblaska, men har inte hittat det i nättidningen. En hel del musikmagasin skriver om hans musik, bara det gör mej stolt. En BT recension från 2006. Jag är övertygad om att den nya skivan höjs till skyarna och ger mersmak. Han är en ärlig och en modig man som satsar på det han brinner för. Jag hoppas att många kan ta till sej den sköna lågmälda musik som kommer sprudlandes ur honom och bandmedlemmarna.
Jag är då så stolt över dej.
Köp skivan för tjyvingen..

Den lilla lufsen som jag återkommer till, alltså lillebrodern, som inte bara äger en basröst utan även en konstnärstalang, hans skiva har jag inte ens i min ägo. Hur kan det komma sej, tro...Jag borde skämmas, nu ska jag skärpa mej.


Anonymous Rickard Jäverling said...

Who the fuck is Viktoria Jäverling?
Hon ser ut som ett litet troll och inget annat!

3:57 PM  
Anonymous M Jäverling said...

Viktoria Jäverling???
Nån sån finns ju inte!

Kolla upp och dementera!



      

Kommentarer

  • anette möller-larsson säger:

    hejsan! Jag läser sällan bloggar men på grund av att jag sökte texten till "jag ska fara upp till himlen" så ramlade jag in på din blogg och tro mig den ska jag börja läsa! Jag undrar också om du möjligtvis har texten till hela visan!

    Ha en bra dag!

    2010-06-12 | 08:29:29
  • Mia säger:

    Nej jag har inte texten till den sången, men kanske om du går in på Googles och söker på den då är jag övertygad om att du hittar den/ Lycka till från Mia

    2010-06-16 | 14:00:02

Kommentera inlägget här: