Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Rör inte min kompis....

Kategori: Samhälle




Det finns några saker som Svensken tar på sej boxhandskarna för, de går upp i ringen och försvarar till varje pris. Dessa saker väcker Svenskens vrede och får honom/ henne att öppna munnen och ta till en otrolig kamp. Då använder sin demokratiska rätt att ropa ut sin åsikt.

Det är inte när Försäkringskassan pissar på de sjuka, inte när regeringen vill skrota arbetsrätten, inte när de arbetslösa får en sämre A-kassa eller när våra ungdomar super och drogar ner sej i ett bottenlöst träsk

Det är när bensinpriset höjs, när skatten på alkohol höjs eller i vargdebatten. Då jäklar blir det fart på folk. Då höjs rösterna. Kampen för bensin och sprit står allra högst på Svenskarnas prioritetslista. Verkar det som.

Jag har läst en kolumn skriven av Anna Ekelund i Aftonbladet den 9/7, Jag personligen tycker att den är otroligt bra och ger en målande bild. Jag anser att många av oss är dåliga att se framåt och tänka på de konsekvenser som följer, med det ena eller det andra.

Jag vill berätta en liten episod som hände under Peace & Love festivalen. Jag träffade en fältassistent vi pratade en stund sittande i gräset, med oss satt en ganska drucken kille, i 40 års åldern som hade jobbat med ungdomar. Han sluddrade och frågade mej:


-Hur ska vi få bukt på alla ungdomsproblem och droger, för som det är nu är det förjävligt...

Snabbt fällde jag en kommentar:

-Först måste vi vuxna titta oss i spegeln, fråga oss själva vilka förebilder vi är för våra barn och, börja ta det där ansvaret som vi är skyldiga att ta. Gå hem och titta dej i spegeln, fundera om du är en förebild för barn/ ungdom...

  

  

 Klagar du på dyr sprit är du nog alkoholist

Socialminister Göran Hägglund vill höja skatten på sprit och hela landet går i taket. Så typiskt och i linje med den onyktra svenska relationen till alkohol. En svensk har inga större problem att låna ut frun till polaren men fan ta den som tafsar på spriten.

Vad skulle hända om alkoholen blev dyrare? Skulle folk supa mindre? Vilken mardröm.

Ibland påpekas det absurda i att alkohol är så billig att framställa men så dyr i slutändan. En haltande jämförelse. Vad kostar det att producera din tröja? Fyra kronor och några kinesiska fabriksarbetares hälsa? Ändå tvekar ingen att köpa när den hänger på galgen på H&M och kostar 400 kronor. Och vad är avansen på latten du drack i förmiddags?

Spriten i Sverige är pinsamt billig i jämförelse. För den som har råd att dricka på krogen är Systembolagets priser en västanfläkt. Jag kan köpa ett bra vin för en hundralapp, ett nästan drickbart för hälften och bjuder jag på en god middag hemma är maten fortfarande dyrare än spriten.

En drog som ger upphov till så mycket lidande och samhällskostnader ska skattebeläggas rejält. De senaste tio åren har alkoholkonsumtionen i Sverige ökat med 30 procent och kostar varje år samhället 150 miljarder, enligt nationalekonom Anders Johnsons beräkningar. Dyrast är när folk sjukskriver sig eller förtidspensioneras på grund av sitt fylleri.

80 procent av alla våldsfall är alkoholrelaterade och omkring 6 000 svenskar dör varje år på grund av drickandet. Det är mer än sexton personer varje dag. Några döda i semestertrafiken blir förstasidesstoff men alkoholrelaterad död är så vanlig att det inte ens skapar några rubriker.

I mitt föräldrahem dracks det i snitt ett par gånger om året. Ingen hade dryckesproblem, alkohol var bara helt ointressant. Visst har jag senare druckit goda och ohemult dyra viner. När jag är på humör älskar jag att snapsa vodka eller sippa whisky och ibland har jag varit rejält full men jag har aldrig suktat efter alkohol.

Inte förrän alldeles nyligen har jag via en ung väninnas alkoholiserade föräldrar insett hur alkoholism kan se ut. Rejält patetisk att se på håll och tragisk när man står nära.

Visst borde var och en ta ansvar för sitt drickande, men alltför många klarar det inte. Vore de ensamma i världen kunde de i liberalismens namn supa ihjäl sig bäst de ville, men nu har de barn, partners, grannar, vänner och fiender som de utsätter för sin sjukdom och sitt dåliga omdöme.

Vad man än tycker så visar all forskning att hög skatt sänker alkoholkonsumtionen. Min låga konsumtion kommer inte att påverkas, däremot kommer de som slentriandricker eller super hårt tvingas att ändra sina vanor. Svåra alkoholmissbrukare kommer att drabbas hårdast, enligt forskning av Gunnar Ågren, läkare och förre generaldirektören på Statens folkhälsoinstitut. Höjd alkoholskatt innebär kortare fylleperioder - även för de anhöriga.

Det sägs att "nu kommer smuggling och hembränning att öka". Låt folk smuggla, bränna hemma och riskera att åka dit. Hur desperat är det inte att köpa hembränt? Dessutom lär man inte kunna bränna och smuggla så mycket att man kan fylla hela landet, i dubbel bemärkelse. Visst, skåningarna får redan i dag tag på illegal sprit lättare än andra. Något att glädjas åt eller sörja över?

Jag påstår att de som klagar på regeringens planer att höja priset antingen har alkoholproblem av varierande grad eller är helt oförstående inför alkoholproblematiken.

Ett stort samhällsskadligt nöje ska också vara ett dyrt nöje.

Anna Ekelund

Ni får ha vilken åsikt ni vill om inlägget, men anser mej att få uttrycka mina tankar och tycka kolumnen var otroligt bra. Jag kan nog med den bakgrund jag äger tycka mej ha rätt att ha en åsikt i detta.
Jag har under mitt liv sett alldeles för mycket elände, människor som inte orkat stå emot alkohol och droger.
Jag vet för jag har varit där själv.

Kommentarer

  • Pierre säger:

    Kan villigt erkänna att jag spyr galla när skatterna höjs, inte då enbart på bensin och alkohol utan på det mesta.

    Jag dricker ytterst sällan så det spelar ingen roll om mina öl kostar en tia mer, jag kör heller inte några överdrivna mil per år.

    Men det som stör mig med att skatterna höjs,tjänster och ting dras in på det är att det oftast är vi på glesbygden som drabbas hårdast.

    Men jag har satt mig här för att jag inte vill bo i stan...

    Sedan tycker jag ju att det är skrämmande att "storebror" ska tala om för mig vad jag ska göra,tycka och hur jag ska leva mitt liv.

    2009-07-12 | 08:15:38
    Bloggadress: http://team-nappet.blogspot.com
  • Mia säger:

    Pierre: Jag förtår helt vad du menar. Alltid drabbas de i glesbygden då bensinen höjs. Även jag tycker att taket i frågan om bensinpriset är nått för längesedan, men som stadsbo har jag ett val att cykla eller åka buss.Glesbygden drabbas värst i fråga om bensinpriset. Bensinen behövs i dag av många. Det var svenskens reaktion, om några kor far illa hos någon lantbrukare går larmet igång omedelbart,stora rubriker i tidningar. När våra ungdomar far illa, då finns inte alls samma beredskap.

    Tyvärr har storebror redan etablerat sej i samhället i världen. (Intressant egentligen när "storebror" egentligen etablerade sig. Hur många tusen år sedan eller hundra år sedan var det? Då man genom lagar och uppbyggd hierarki och despoter samt ledare, hövdingar, feodalsystemet kontrollerade folket. ? Genom moderna bankkort, mobiltelefoner och data mm registrerar vi oss varje dag. Var eller när får vi leva våra liv utan storebror? (Nu har du snurrat igång nya tankar på mejasg)

    Alkohol och drogproblematiken och tobaks problematiken kostar ofantliga summor för oss skattebetalare, som skulle kunna läggas på annat.

    Skitfiske på dejS

    2009-07-12 | 10:38:11
  • Pierre säger:

    Hehe, det var inte meningen att sätta giller i hövet på dig.



    Skitfiske på dig oxå.

    Hoppas att inte fisken hos er har regnat bort.

    Flyter allt i förtältet nu???

    Nä oj vad gott det är att ha det torrt å gott i ett hus, hehe

    2009-07-12 | 22:08:25
    Bloggadress: http://team-nappet.blogspot.com
  • Mia säger:

    Pierre: Det behövs lite griller för att hålla huvudet i gång....

    Nog f-n har det regnat...men förtältet har klarat sej, men sommarplantorna har ruttnat.

    Fisket har legat på "is" M har jobbat en vecka, nu har han semester igen. Nu får vi verkligen hoppas att lågtrycket sticker för alla här har fått NOG. Mycket regn har det varit. Vi startar säkert i morgon, om vädret är ok.

    Skiiiitfiiiske....

    2009-07-13 | 10:09:24

Kommentera inlägget här: