Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Livet är inte en lek för somliga...

Kategori: Samhälle

http://miajaverling.blogg.se/2008/november/det-finns-inga-ord-for-en-rubrik.html

I November skrev jag om att min yngsta son mobbades i skolan. Trots samtal med lärare på skolan har inte mycket hänt. Jag har varit i kontakt med föräldrar till de barn som trakasserat mitt barn, jag bad dem be sina barn att : "Bara lämna mitt barn ifred". En av mammorna skulle prata allvar med sin son, den andra frågasatt mitt samtal och kunde inte göra något tyckte hon eftersom hon inte visste vem jag var och hur jag såg ut. Det var väl en  intelligent synvinkel, så säj...

Igår och i förrgår, dagen innan dess så kom V hem och talade om att okvädesord och knuffar fortsätter. Han har svårt att delge mej allt och vill inte stämplas som angivare, jag får lirka ur honom information.
Jag ringer till skolan och anser att nu måste det bli ett slut. De verkar inte alls pigga på att samla till ett större möte men ska nu sätta en tid för att träffa oss. Detta möte ville jag få till redan innan jul, men det känns som lärarna inte orkar ta tag i det hela och tror att konflikterna ska rinna ut i sanden.

I December fanns det en insändare i vår lokaltidning som tog upp mobbningen på Fossaängskolan den var undertecknad med en signatur och skrevs anonymt. För denna insändare fick min son skulden, dels att han hade skrivit den. De "anklagade" även mej. Jag har aldrig skrivit en insändare anonymt, och skulle jag göra en insändare då skulle jag utan tveksamheter sätta ut mitt namn, inga promblem. Aldrig har jag gömt mej bakom en signatur.
Det finns tydligen fler vuxna som har synpunkter på skolan och anser att den inte fyller de mål som satts upp.
Tyvärr måste jag föreslå att "fältarna" borde få finnas i mellanstadieskolorna och inte bara på högstadiet. Tiden har kommit då pennalismen är ett dagligt inslag även hos de yngre. För att stoppa detta måste det till en attitydsförändring  hos oss vuxna.

Nu blir det ett möte, och jag tänker inte nöja mej med det, detta ska utageras nu.

                                                                                                
http://www.youtube.com/watch?v=0CqDF-xhH8A&feature=related
                                           http://www.youtube.com/watch?v=ia5bgJjj9Lo

Kommentarer

  • Johnny säger:

    Förjävligt men förmodligen ett vanligt problem i skolorna. Man väljer att mörka för "i vår fina skola förekommer aaaaaldrig mobbing" - Skitsnack! Mobbing finns överallt och ska bekämpas omedelbart. Här på vårat gymnasie har vi fördelen att vi bara är ca 120 elever och ca 25-30 personal samt har en "öppen skola" där man syns överallt som elev. På så vis uppdagas i de flesta fall mobbing innan den ens startat :) J

    Jag som jobbar i husets hjärta- Fiket ser otroligt mycke hur elever grupperar sig. Jag ser också direkt om någon är utanför och då följer vi upp omedelbart och kollar av vad som händer. En tendens till mkinsta mobbing leder omedelbart till "rikslarm" där alla instanser, inklusive föräldrar är med och tar tag i saken. Genom att vara uppmärksam i ALLA lägen, även där man kan tycka att de SER bra ut, uppdagas ofta tendenserna till framtida mobbing rätt fort och en kraftig åtgärd INNAN helvetet ens bryter ut brukar hjälpa. Uppenbara fall av mobbing polisanmäls också direkt.

    Fy fan för såna där skolor...

    Sånt här jävla skit gör mig så urförbannad... Stå på er och ge er inte förrän dom jävlarna åtgärdar problemen! Stämm arslet av dom annars!

    2009-01-16 | 14:35:33
    Bloggadress: http://johnnysfiskeblogg.blogspot.com
  • Leif Lindström säger:

    Det är märkligt att mobbing är så accepterat och att det i alla tider funnits lärare och rektorer som aldrig har sett eller hört något. Den som tar upp problemet, blir ofta problemet.

    I vårt "teflonsamhälle" där alla enbart ska gå fort och se glad ut, finns det ingen plats för empati.

    Ge dig inte Mia!

    2009-01-16 | 21:16:04
    Bloggadress: http://vanster58.wordpress.com
  • Mia säger:

    Johnny:Jag är inte den som ger efter så lätt. Detta ska jag gräva till botten och det får ta den tiden det tar. De känner inte mej, men efter mötet då ska jag visa att här ska det inte smekas medhårs utan detta ska lösas.

    Jag talar även om att en polisanmälan kommer att göras. Jag har lagt upp detta på ett sätt där allt ska komma i dager och fortsatta trakasserier inte kommer att få förekomma. Tack för din kommentar. Hoppas allt har löst sej med ekolodet...köp båda eller alla tre..hihi



    Lindström: Ja jag blir förvånad över den vekhet som verkar finnas hos personal. Eller så är de så less att varje lektion ta upp mobbingen att de inte orkar. En av lärana sjukskrev sej innan jul, det sas att det blev för jobbigt att inte kunna hålla lektion, men det vet jag inte om det stämmer.

    Jag ger mej aldrig, sån är jag...en ettermyra som inte ger vika för orättvisor och pennalism.

    2009-01-16 | 22:39:20
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/
  • carin säger:

    Polisanmälan låter skitbra, då kanske de förstår allvaret.

    Jag har jobbat på olika skolor i ca 12 år som fritidspedagog och assistent till barn i behov av särskilt stöd. Jag kan säga att tyvvärr e det ganska vanligt att lärare inte "ser" (eller vill se) mobbningen. Jag her ett exempel från så sent som igår; En elev har inte kommit in i klassrummet till samlingen på morgonen. Jag frågar om det är någon som sett honom, varpå en tjej säger att han sitter ute och är ledsen. Jag undrar om någon vet varför han är ledsen och till sist kommer det fram att tre killar har varit taskiga mot honom.

    Jag tar genast med mej dessa gossar för att reda ut problemet....... Då säger läraren "Nej men det tar ju alldeles för lång tid om alla tre ska gå, då kommer vi ju aldrig igång här".

    (jag tog givetvis med gossarne iaf)

    Tyvärr e det nog så att många lärare är just bara lärare.

    Ge dej aldrig!!!



    2009-01-17 | 09:54:32
    Bloggadress: http://cojjoj.blogg.se/
  • Anette säger:

    Stå på er, dom måste ta tag i problemet om nån mobbas!Tur att V har dig som mamma, då kan han känna sig trygg! Hoppas att detta får ett slut!

    Kram,kram

    2009-01-17 | 19:30:03
  • Mia säger:

    Cojjoj: Vi får ett samtal med lärare nu och jag kommer att kräva mer än så. Föräldrarna till mobbarna ska också manglas. Annars så blir det en anmälan för i detta är jag fullt allvarlig. Här krävs tuffa tag, och jag ger mej absolut inte.

    Tack för din omtanke..Ha det bra..



    Anette: Tack för kramarna, jag behöver dem och tar emot dom med glädje...Kram

    2009-01-17 | 22:37:40
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/

Kommentera inlägget här: