Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Från Örnar till koperativa gamar...

Kategori: Skitsnack

Jag har läst en insändare i dagens Dala Demokrat våra lokala morgontidning. En man på sollerön börjar den´med:

"Under föregående vecka fällde Stora Enso en tall med ett örnbo. Jag vågar säja att det var ett av de mest lättupptäckta örnbona i hela Dalarna."

Efter att jag läst om Stora Ensos blunder bläddrar jag framåt i tidningen ett par blad och där ståtar en platsannons där just Stora Enso söker söker manskap som ska jobba i skogen.

Fick skogshuggaren som sågade ner boet ta sin ryggsäck och gå?



               Kickad?

---
Krogarna i Borlänge säljer alkohol för 40 miljoner om året. Jag sponsar inte en spänn...

---
Nu har mina utträden ur olika ekonomiska föreningar startat. För längesedan släcktes gnistan för att mata in mina surt förvärvade slantar i den koperativa verksamheter. Först började det med att KF:s sparkassa åkte rätt ut på backen, de är nu ett avslutat kapitel. Vill koperationen inte behandla personalen med respekt och följa de kollektivavtal som riksdagen skapat då vill de heller inte ta del av mina sparpengar. Här krusas inte. Nu sitter sparpengarna på ett annat konto.
Farväl, farväl, den lilla anden till himlen for...
Jag tar OK/ Q8 i samma svep. De är en ekonomisk förening som är insyltade i multinationella oljebolag, även där går våra kronor till höga chefer. Så Goodbye. Insatsen jag har där är 250 kronor, plus 146 kronor dessa sätts in på "investerings" kontot.
Samma dag som jag slutar min anställning skickar jag in det redan ifyllda arket till Coop medmera om utträde som medlem i föreningen, efter 29 år har jag fött den föreningen färdig. Jag vill inte lägga mina ören på tvivelaktiga projekt som Coop Bank 2003 (700 miljoner) som gick i stöpet. Ej heller fallskärmar och höga löner till höga chefer som vandrar in och efter någon månad flyger iväg som en dagslända med kontot fullt av medlemspengar.(År 2005, 110 miljoner i fallskärmar)
Nu tar jag min isats och sticker, för som Coop påstår så blöder deras verksamhet. Vi vanliga knegare får använda vanlig hushållsekonomi för att kunna bo och leva, för att överleva.
Som man bäddar får man ligga.

---
Visst är jag en envis och en tjurig jäkel, men mina val gör jag på eget initiativ och faktiskt så markerar jag mitt missnöje med små tillsynes ganska löjliga demonstrationer tycker en del. Så får tyckas, men jag har en röst i denna värld och den tänker jag använda fram tills min död. Så länge jag har näbben ovan vattenytan och kan andas så tänker jag höras.
Jag väntar bara på den dag då någon tv kanal gör en dokumentär om kopertionen, och den kommer att komma. Då får ni tänka hur ni vill, men jag tänkte som min magkänsla sa: "Lämna.."

---
Nu laddar många inför vasaloppet och det gör de väl rätt i. Om jag skulle göra en sådan krävande resa skulle jag behöva all laddning som fanns i världen. Nu tänker jag inte åka det riktiga vasaloppet och har inte stått på ett par längdåkningsskidor sedan 1969. Jag kör mitt eget lopp där den som inte vill vara involverad kan välja att stå utanför, mina kamper är jag van att stå i själv, men som jag har utvecklats så släpper jag gärna in tyckare och medmänniskor. Ibland kan det tyckas att negativiteten slår över, ´så är det inte, det är en kamp som innerst inne är en överlevnadsinstinkt och ett rättvisetänkande som är sett ur mitt egna perspektiv. Jag förstår hur jag tänker och det räcker för mej.

---
Fightern och världsmästaren Ingemar Johansson är död. Vila i frid...

Kommentarer

  • Sanningen säger:

    Visst känns det bra när man har fått en idé, bestämt sig för att göra verklighet av den och sedan verkligen gör det? Lycka till med till ditt privata utplånande av cooperationen. Själv stannar jag kvar och utnyttjar mina medmerapoängscheckar några ggr om året. Men bara om coop/expert/bokus/eller vad det nu är råkar vara billigast på så sätt. Mer lojal än så är jag inte...

    2009-02-01 | 22:48:11
    Bloggadress: http://sanningen.blogg.se/
  • Mia säger:

    Inte är det jag som utplånar koperationen, det lyckas de med själva. Jag ska bara sudda ut minnet.

    Men skönt är det när man kommit till skott, Pust.

    Ha det bra:-)

    2009-02-03 | 09:16:07
  • Emil säger:

    Jag sympatiserar med ditt perspektiv och jag ser precis som du att det inte handlar om medlemsnytta för gräsrötterna längre i Coop.

    Coop har fått en uppdelad företagskultur. I den nedre delen av organisationen finns en levande insikt om skillnaden/nyttan med den gamla idealistiska kooperativa medlemsfokuserade (ägare ffs!) andan. Men i andra änden av organisationen har det vuxit fram en oinitierad tendensiös och likgiltig/pragmatisk företagskultur. Borta är den kooperativa andan om medlemsnytta med utgångspunkt i medlemmarnas behov och intresse. Istället för medlem och delägare bemöts man enbart som en kund.

    T ex att man inte längre möts av medlemsfokuserad välvillighet av Kundservice på COOP bank (vilket förklaras av att det är ett PRIVATÄGT tjänstebolag Betalo, som sköter bankverksamheten åt bl a Coop. Andra bolag använder dem oxå i någon kombination av de telekom-kundservice-tjänster de erbjuder.

    Företaget bakom har en affärsmodell som svårligen kan komma längre från den kooperativa; Att livnära sig på att erbjuda lån till personer som inte klarar bankernas kreditprövning.. Människorna bakom detta privatägda företag som Coop anlitat för att hantera affärsrelationerna medlemmarna är riskkapitalister av samma sort som vårdföretagen med säte i skatteparadis.

    Rörelsen är mao kidnappad av skatteplanerande riskkapitalister som mot arvode administrerar kundservice (sic! jag är delägare/medlem!).

    Vad jag svamlar om: Att det inte är medlemsservice till delägare längre märker man i lösningsinriktning och vilja att lösa problem. Allt man kan tjäna mer pengar på kan lösas på stående fot via telefon medan allt annat omfattas av en byråkrati med blanketter och papperspostförfarande.

    Ett konkret exempel: När vi i stress skickar pengar till bankkortskontots plusgiro men tar (fel) OCR-kod, den till mitt gamla medmera-konto tar det tvärstopp att få pengarna inför semesterresa överförda till det andra kontot.. Att det är ett annat gironummer till spelar ingen roll - pengarna har tagits emot utan satts på s k utredningskonto för att med utskickande bank utreda var pengar ska. (Att acceptera en överföring TROTS att OCR inte är korrekt dvs associerat med det inkommande gironumret är felaktigt enligt plusgirots regelverk.) Det hade gått att flytta pengarna via telefonkontakt om en och samma person av oss varit huvudkontoinnehavare - inte nu när vi gett fullständig dispositionsrätt på skriftliga fullmakter, kort och är medkonto-innehavare på respektive konton. Vad fullmakt för oinskränkt dispositionsrätt har för funktion kan varken frontdesk eller underchef redogöra för.

    Det blir tragikomiskt när man inte ens godtar ett fax av ett för internredovisningsskäl krävd underskriven blankett för överföring mellan mitt konto och hustruns betalkortskonto och av samma faxade blankett skickad i originalhandling. Värt att notera är att JUST DETTA FÖRFARANDE är internationellt standardförfarande för affärsförbindelser och avtalsskrivning. Det fungerar utmärkt för att initiera miljardkontrakt och avtal länder emellan. Men inte av riskkapitalisterna på finansbolaget Betalo.. Där är all affärsjuridiska förfaranden som inte genererar intäkt detsamma som kostnadsrisker som ska hållas i schack med byråkrati och en uttalad strategi att skylla på policy eller avsaknad av rutiner. Medlemsnytta någon? Hallå?! Hej, vi ska på semester och skickade i farten in semesterkassan till bankkortets giro men tog fel ocr. Pengarna borde gå tillbaka men ni tog tydligen emot pengarna och satte in dem på medlemskontot, trots att gironumret var fel eftersom medlemskontot har ett helt annat gironummer.. Det som var fel var alltså OCR-koden och gironumret var rätt. Eftersom pengarna kommer från ett externt kontonummer som sedan länge skickat pengar till bankkortskontot och aldrig till medlemskontot är det en vedertaget förfarande. Vill man kontrollera avsändaruppgiften kan man fråga om det är samma person(pnr) som på bankkortskontot. Banksekretessen hindrar INTE banker emellan att verifiera överföringar. Ish när man vill verifiera om det rör en person som

    Svar: Tack Emil för din jättelånga träffsäkra analys. Åren har gått sedan inlägget skrevs 2009 och jag står fast vid mina "principer". Har inte handlat på Coop :)
    Mia Javerling

    2015-04-29 | 15:09:00
  • Emil säger:

    Jag sympatiserar med... FORTS (ursäkta..)

    Ett konkret exempel: När vi i stress skickar pengar till bankkortskontots plusgiro men tar (fel) OCR-kod, den till mitt gamla medmera-konto tar det tvärstopp att få pengarna inför semesterresa överförda till det andra kontot.. Att det är ett annat gironummer till spelar ingen roll - pengarna har tagits emot utan satts på s k utredningskonto för att med utskickande bank utreda var pengar ska. (Att acceptera en överföring TROTS att OCR inte är korrekt dvs associerat med det inkommande gironumret är felaktigt enligt plusgirots regelverk.) Det hade gått att flytta pengarna via telefonkontakt om en och samma person av oss varit huvudkontoinnehavare - inte nu när vi gett fullständig dispositionsrätt på skriftliga fullmakter, kort och är medkonto-innehavare på respektive konton. Vad fullmakt för oinskränkt dispositionsrätt har för funktion kan varken frontdesk eller underchef redogöra för.

    Det blir tragikomiskt när man inte ens godtar ett fax av ett för internredovisningsskäl krävd underskriven blankett för överföring mellan mitt konto och hustruns betalkortskonto och av samma faxade blankett skickad i originalhandling. Värt att notera är att JUST DETTA FÖRFARANDE är internationellt standardförfarande för affärsförbindelser och avtalsskrivning. Det fungerar utmärkt för att initiera miljardkontrakt och avtal länder emellan. Men inte av riskkapitalisterna på finansbolaget Betalo.. Där är all affärsjuridiska förfaranden som inte genererar intäkt detsamma som kostnadsrisker som ska hållas i schack med byråkrati och en uttalad strategi att skylla på policy eller avsaknad av rutiner. Medlemsnytta någon? Hallå?! Hej, vi ska på semester och skickade i farten in semesterkassan till bankkortets giro men tog fel ocr. Pengarna borde gå tillbaka men ni tog tydligen emot pengarna och satte in dem på medlemskontot, trots att gironumret var fel eftersom medlemskontot har ett helt annat gironummer.. Det som var fel var alltså OCR-koden och gironumret var rätt. Eftersom pengarna kommer från ett externt kontonummer som sedan länge skickat pengar till bankkortskontot och aldrig till medlemskontot är det en vedertaget förfarande. Vill man kontrollera avsändaruppgiften kan man fråga om det är samma person(pnr) som på bankkortskontot. Banksekretessen hindrar INTE banker emellan att verifiera överföringar. Ish när man vill verifiera om det rör en person som är kund i båda bankerna som försöker göra en överföring mellan egna konton.. Men Betalo "saknar rutiner". Att spara pengar på service genom att minimera serviceandan är förhoppningsvis något som kommer driva Betalo och associerade bolag i konkurs. Att inte leverera det man åtagit sig och att bara se till egen vinning och gagn i det man väljer att göra (ha rutiner för) är en torftig företagsidé.

    Förutom det ovan framgår den fejkade minsta möjliga medlemsnyttan i det uppenbara faktum att det heter KUNDservice numera och inte MEDLEM-.

    Tyvärr har kooperationen drabbats av dödsskräcken och valt att försöka överleva genom att resignerat anamma samma marknadsekonomiska kundlösningar som sina mer framgångsrika konkurrenter. Man har skaffat sig falska vänner tillika styrelseproffs i allehanda grumliga finansbolag vars verksamheter ligger på marginalen av vad finansinspektionen godtar. Vill man veta mer kan man söka på ratsit.se på Betalo och titta på ägare och styrelser i de bolag som inblandade antingen äger eller sitter i styrelse för. Tittar man på företagsvinst/personinkomst och vart (och om i Sverige hur mycket) skatt som betalas samt säte för bolagen (var man påstår att huvudverksamheten är belägen..) ser man var lojaliteten ligger hos desamma. Det ger en annan bild som går rakt motsatt den kooperativa tanken. Det handlar inte om att bygga och förvalta en verksamhet för medlemmar/ägare utan att för ett utvalt fåtal vaska guld och skydda (gömma undan för SVENSK beskattning) mesta möjliga för samhället vars verksamhet man verkar i och även lever av. Svårt att bli mer anti-kooperativ än att skita i samhällets finansiering men ändå konsumer

    2015-04-29 | 15:10:21
  • Emil säger:

    Jag sympatiserar med... FORTS (ursäkta..)
    Tyvärr har kooperationen drabbats av dödsskräcken och valt att försöka överleva genom att resignerat anamma samma marknadsekonomiska kundlösningar som sina mer framgångsrika konkurrenter. Man har skaffat sig falska vänner tillika styrelseproffs i allehanda grumliga finansbolag vars verksamheter ligger på marginalen av vad finansinspektionen godtar. Vill man veta mer kan man söka på ratsit.se på Betalo och titta på ägare och styrelser i de bolag som inblandade antingen äger eller sitter i styrelse för. Tittar man på företagsvinst/personinkomst och vart (och om i Sverige hur mycket) skatt som betalas samt säte för bolagen (var man påstår att huvudverksamheten är belägen..) ser man var lojaliteten ligger hos desamma. Det ger en annan bild som går rakt motsatt den kooperativa tanken. Det handlar inte om att bygga och förvalta en verksamhet för medlemmar/ägare utan att för ett utvalt fåtal vaska guld och skydda (gömma undan för SVENSK beskattning) mesta möjliga för samhället vars verksamhet man verkar i och även lever av. Svårt att bli mer anti-kooperativ än att skita i samhällets finansiering men ändå konsumera samhällstjänster som vem som helst i Sverige verksam. Såklart vill man smälta in, dumt vore annars. Dum är bara den som låter sig luras..

    Det är både tragiskt och stötande att Coop-ledningen har så många feltrummade personer som endera är pragmatiker, nepotister, smygnyliberaler, självcentrerade karriärspersoner eller likgiltiga resignerade, desillusionerade att dagens Coop kommit till stånd.

    Självklart kan inget vara gratis. Det är som allt som låter FÖR bra för att vara sant - och då givetvis INTE är sant! Inte minst är de dyraste mest ofördelaktiga produkterna marknadsförda med reklamargument som pröva-på-gratis, "vi bjuder" - Säger man att det inte finns någon risk är det bara gömt och kallas fallgrop..

    Med detta i åtanke blir detta att låta skatteplanerande riskkapitalister sköta kooperationens medlemsmaskineri enbart guld för dem medan det för oss nu kunddegraderade medlemmar/ägare erbjuds återbäring i form av en medlemsnytta som medvetet regleras (genom kontinuerlig benchmarking) till lika eller aningen sämre än branschkonkurrenter. Man räknar kallt med att LOJALITETEN för den (döda) kooperativa andan ska vara det som gör att vi medlemmar trots allt sitter nöjda med vår återbäring. Vi var ägare med makt och en självklar alternativ idé som genomsyrade verksamheten. Nu är vi dumma får som kallas kunder och hålls på minst armlängds avstånd av den marknadsekonomiskt inriktade f d rörelsen. Det som sker är samma sak som aktiebolag där styrelse och enskilda minoritetsägare kidnappar bolagets verksamhet för att gynna egna intressen - t ex sälja dyra konsulttjänster från egna bolag mot oskäliga arvoden. T ex Stora, ABB, Olympus, Maud Olofssons oförsvarliga Nuon-affär (Att ta beslut mot expertisråd , skylla ifrån sig på andra utan att peka ut någon annan ansvarig och hävda okunskap samt vägra ta sitt ansvar och förklara sin inkompetens inför konstitutionsutskottet ÄR oförlåtligt. Vill man inte förklara sig har man uppenbarligen satt egna mål före uppdraget och är defacto 100% illojal. I Japan hade hen skämts till döds..)

    2015-04-29 | 15:38:31

Kommentera inlägget här: