Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Nu Kommer Ryssen...

Kategori: Skitsnack

Jag läste i gårdagens Expressen att en snöstorm är på väg ifrån Sibirien, den väntas landa i Sverige framåt Torsdagen. Det skulle bli en sådan storm som det kommer att talas om efterråt. En mannaminnesstorm. Det skulle komma upp till två decemeter snö i vissa delar av landet. Jag undrar nu, är det något att mannaminnesanteckna. Tänk för ett tiotal år sedan när Gävle fick 70 cm på ett bräde. Det talar vi om än i dag. Det är ett mannaminne det.
Hur som helst ska det först ner, sedan skottas bort, smälta för att sedan ånyo bli en vår. Så särskilt oroad är jag inte. Allt har sin gilla gång vare sej vi vill eller inte.

---
En ridskola i Borlänge söker nu nya medel för inköp av nya hästar, de gamla har tagit slut. Deras hästkrafter har efter alla år sinat.
För övrigt om jag får skriva om en helt annan sak så införde EU en regel om att vi inte skulle få använda hK som benämning på motorer, det skulle säjas cc alltså kubik. Alla K beteckningar på Gräsklipparna skulle bort för att kubik skulle bli den nya svenska standarden, bara för att så var det i Amerika. Nu har de i Bryssel ändrat sej igen så nu får vi behålla hästkrafterna. Jag tycker att EU är en jävla tokförsamling. Lägg ner...
Ja ridskolan ja, en tjejsport som förtjänar att bli sedd, klart att de ska få nya hästar tycker jag.
Men med Borlänge Kommuns sparbeting blir man ängslig vilket svar ridklubben ska få. Jag är inte särskild förvånad om de säjer nej, men måste tro på ett ja.
Om det skulle bli ett nej då får jag en syn framför mej hur ett av våra (utav sex) kommunalråd Nils Persson lämnar över en kartong med kokosnötter. För bilden av riddaren i filmen och hans vapendragare som assisterar som häst i "Monthy Pyhton and the holy grail" blixtrar förbi mina näthinnor.



---
Jag kikar ut genom fönstret och ser att snön börjar att falla, är det måhända det Rysk/ Sibiriska mannaminnet som har tidigarelagts. Ja det visar sej.
Fram tills nästa gång, så får ni väl på med de asbestisolerade långkalsongerna och dra ner luvan...

Kommentarer

  • vildhunden säger:

    Var det inte 130 cm snö som föll under 24 timmar i Gävle 1998? Där jag bodde kom det 70 cm och jag förstod inte varför det "tjatades" så om att mjölken tog slut och att folk inte kom till jobbet med mera. Jag tog bilen till affären varje dag och mjölk fanns det :) När jag åkte in till Gävle på onsdagen så förstod jag varför det var talades om kaos! :) För det var kaos! Manshöga drivor överallt. Ingen trafik, inga bussar. Men människorna verkade glada och samtalade glatt med varandra. :)

    Ha en bra kväll.

    2009-02-03 | 18:49:02
    Bloggadress: http:// vildhunden.wordpress.com
  • Leif Lindström säger:

    Gnägg, gnägg. Vi ligger hästlängder före kommunledningen Mia.

    2009-02-03 | 19:12:26
    Bloggadress: http://vanster58.wordpress.com
  • Mia säger:

    Vildhunden: Mannaminnet kan väl knaka ibland, men 70 var en siffra som bara satt där. Det kanske var 70 cm i snödalarna. Ja det måste nog ha varit en dag som du sent glömmer.



    Lindström: Du är rolig du, trava på kamrat...:)

    2009-02-04 | 07:20:07
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/
  • vildhunden säger:

    70 centimeters snödjup var 4 mil norr om Gävle :) Snöfallet var mycket "lokalt".

    2009-02-05 | 18:07:43
    Bloggadress: http:// vildhunden.wordpress.com

Kommentera inlägget här: