Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Kluven som ett splittrat vedträ...

Kategori: Politik

Ja då hamnade jag i grubbleri och fundering då. Det händer, och dom gångerna försöker jag fnurra ihop allt till något som verkar bra. Men hur jag än grubblar och klurar stannar jag vid det jag var på innan. Ibland då begriper jag mej inte på vissa saker, jag gör det bara inte. Egentligen så är det inte jag som vill splittra mej själv utan det är faktiskt för en gång skull några andra som kommit på det. Jag är absolut inte ensam att känna och tycka så här, jag vet många fler som delar min mening och åsikt. Jag tillhör väl en av dom som öppet berättar vad jag tycker om det. Varför skulle jag inte få det?

Jag tänker, och jag väljer ett parti som jag vill tillhöra. Jag vill göra det för mina åsikter och min ideologi alltid har funnits där. Jag har andra partier att välja på, men jag gör inte det eftersom deras politik inte håller i mina ögons mått. Utan jag beslutar mej för att rösta, vara medlem i det partiet som är som jag tänker. Okey, någon gång har jag en annan åsikt, så är det. Den rättigheten har jag. I precis alla frågor står jag inte med.

I en sak  står jag inte med, det är att vara hangaround åt Socialdemokraterna och Miljöpartiet. På Parti kongressen i Norrköping för 1½ år sedan gjorde Aftonbladet en enkätundersökning som alla kongressdeltagare fyllde i om vi ville samarbeta med dem eller i olika konstellationer. Jag sa nej som en hel del andra. Jag tor att samarbetssidan vann i den undersökningen. Miljöpartiets åsikter eller vad det är, är blå och inte alls fackföreningsvänliga. De vill skrota det mesta i arbetsrätten, den som folk kämpat för i över hundra år. Och socialdemokraterna är ute och gungar i blå havet och har svikit i många frågor. De efterdynar på gamla maktvågor, och är alldeles stolliga.

Jag vill inte vara med dom, det spelar ingen roll om Ohly ringer upp mej och talar om för mej att: -Nu ska vi vinna valet, och vi måste.
Jag bestämmer vad jag tycker, jag har alltid röstat på mitt parti, jag har löst medlemsavgift, för jag vill stödja det partiet.
Då kan jag inte tycka att jag måste buga och niga för sossar och miljöpartister. Tyvärr så är det.


En splittrad blondins spegelbild

Vi i (V) har tyvärr inte så många procent. Faktiskt så borde vi ha många fler. Jag tror och är ganska övertygad om att vi skulle få fler röster om vi stod utanför den röd/gröna alliansen. Ja jag tror det. Jag har pratat med folk som stödjer oss, men inte de andra. De blev besvikna när samarbetet blev ett faktum. Jag med. Visserligen så ska vi vinna valet, då med hjälp av s+mp*S*, så är det.

Politiken på kommunnivå ska jag inte ens bara tala om, för det är så sorgligt att det inte ens går att beskriva med ord. Där tycker jag att etik och moral inte existerar. Taskspel. Och de ledande stänger ute andra och spelar roulette i kommunhuset på värsta Las Vegas maner. Det är en riktig dyngstack som surnar mer och mer. Många har hoppat av som medlemmar och bytt parti, ute hör man människor som väljer att inte lägga sin röst på socialdemokraterna i Borlänge. Det som är ett stort problem är att de inte inser att de har schabblat bort sina chanser under de här fyra åren. I det här läget hjälper det inte att skylla på lågkonjunktur eller finanskris, ord som de gladeligen väljer när de inte kan svara på frågor. Allt ät finanskrisens fel. Här krävs rannsakan.

Jag vill att vi ska vara ett parti, jag vet att vi skulle få fller röster utan de andra. Mona, Maria och Peter är inte Mia, Marianne och Per-Phillip ett vilset gäng som klinkar gitarr och sjunger om gud, utan de har redan bestämt att de ska svänga till höger i nästa kurva och det är med besked.

Sedan ska jag säja att så länge jag lever så kommer jag aldrig att bli "EU vänlig". Jag sa NEJ i valet, jag sa nej för att jag menade det. Och jag kommer inte heller att kompromissa i den frågan. När jag väljer något, då gör jag det för att jag vill.
Ja det kommer kanske inte bli lätt med den ståndaktiga, ettriga lilla rufsiga blondinen från Sturegatan. Men en sak vet ja, mina val är mina, likaså mina åsikter. Jag hymlar aldrig om att jag tycker något är fel.
Någon blå politik vill jag inte sympatisera för eller med, så kommer inte att ske så länge jag lever. Inte ens en jäkla kompromiss vill jag bjuda på.

Idag finns tyvärr alltför många splittrade socialdemokrater och vänsterpartister, säkerligen en hel del bortfall ur medlemsregistren pga dåliga val och korkade beslut.

Nu fattas det bara att det dimper ner 47 cm snö ovanpå den som redan dumpit ner, så jag får skotta. Nu fattas bara att Heylys komet återvänder och dimper ner i huvudet. Nu fattas det bara att det kokta valfläsket blir stekt. Nu fattas det bara att hela inlägget är fullt med stavfel, medan snön faller och skidan slinter. Herre min tid vad det fattas bara....

Kommentarer

  • storabh säger:

    Det förstår jag ju att du behöver komma ut och lyssna på lite musik å inte bara politik!

    2009-12-29 | 13:37:46
    Bloggadress: http://storabh.wordpress.com

Kommentera inlägget här: