Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Kanon weekend...

Kategori: Minnen

En helt perfekt resa,har gjorts i helgen som gick. Familjen kryssade över med Silja Line till Helsingfors. Mickes föräldrar sällskapade med oss. Förväntningarna hos mina grabbar, då menar jag mannen och barnet Viktor har väl inte varit de största, som jag har tyckt. Men när vi väl var framme vid båten i Stockholm lade de in en positivare växel. Viktor min grabb hade nog inte insett innan hur stor båten skulle vara, han tappade lite av hakan när Symfoni ståtate upp på kajen. Jag själv såg den här resan som en ren slappresa, då jag slipper tänka på något, äta mat utan att laga den eller diska. Inga måsten. Självklart så testades karaokebaren på dit resan. Jag som gammal proggentusiast valde självklart Nationalteaterns "Livet är en fest". Nykter, glad så rockade jag loss...



Framför scenen stod min "fanclub" några överförfriskade tonårsyngel...

Vädret var okey hela tiden, varken på överresan eller hemresan kom något regn. Helsingfors är i mitt tycke en otroligt ren och fin huvudstad, då pratar jag inte om avgaser, för det har jag ingen aning om. Det är en ljusare stad, trevliga människor och ett lugnare tempo än vad det är i Stockholm. Finländarna var ett tillmötesgående folk trots att det i vissa fall blev en språkförbistring.
Vi tog oss med spårvagn till Sea Life, ett ställe med undervattensakvarie. Deras koncept var att upplysa om miljö och beskrev hur vi skulle bevara våra arter som finns i haven. De forskar och föder upp. Om någon ska till Helsinki så rekommenderar jag det, för jag blev mäkta imponerad. Och mycket fisk och havslevande djur fick vi se. Det tog ett bra tag innan vi gått igenom allt. Det enda som var tråkigt var att alla bilder vi tog blev suddiga. Troligen för att det var mörkt och att glasen på akvarierna gjorde sitt. Tyvärr är jag ingen proffsfotograf. Det var väl värt sina 110 kronor/ person i inträde.
Självklart hade de en Gädda som stod och väntade. Micke blev sugen att prova sina egna Jerkdrag, och hans fiskelust kliade i fingrar och kropp. Jag tittade även en djävulsrocka i ögonen. Den var uppe med nosen ovan ytan och kollade runt. Han var ganska sällskapssjuk.





Dagen gick ganska snabbt, lite sevärdheter blev det,  på håll. Inga ingående guidturer, för grabbarna har inte något större intresse av arkitektur och byggnader. Men Senatstorget såg vi på håll och det var mäktigt och imponerande. En ljus fin byggnad som lyste upp dagen.



Senatstorget

Efter det gick vi till det stora salutorget, mössor, wok, hantverk, frukt o bär, svamp, mattor mm såldes. Vi tog lite kaffe och köpte någon souvenir som Viktor gillade. Vi gick igenom det gamla salutorgsbyggnaden från 1897 när vi vandrade tillbaka till båten och det var imponerande, och otroligt roligt att det fanns bevarat i sitt fina skick.



Innan i tidigare inägg har jag berättat min kärlek till skaldjur. Nu är det inte så att Sea Life besöket med sitt arbete triggat igång det. När jag äter skaldjur och fisk då äter jag det som finns att tillgå med råge. Inga rödklassade arter inte. Min familj är inte alls lika skaldjursbenägen som mej. Nej de suktade efter det kladdiga smorgasbordet (som kvällen innan inte fick något toppbetyg av mej). Föresten åt jag bara räkor sill, gravlax och stenbitsröm. Smakade på de färdiga industriköttbullarna och konstaterade att jag kan göra dom bättre själv.
Nej nu var det på riktigt. Jag hade verkligen sett fram emot att äta en skaldjursplatå. Micke följde med mej som sällskap, tittade, drack en öl, flinade i drygt en timme, medan det skvätte runt mej. Jag slörpade, njöt, jag var salig och tårögd på samma gång. Detta var en av resans höjdpunkt och jag lovar att det var inte sista gången. Trevlig servitör som tog kort på oss, servade och var riktigt trevlig. Frågade mej om jag saknade något när jag hade hummer, havskräfta, insjökräfta, ostron, grönmussla, blåmussla, pilgrimsmussla, krabbklor, kokta- och rökta räkor, bröd aioli, skagenröra, Rhode Island sås, bröd. Jag åt upp allt utom tre små blåmusslor, då var det totalstopp. Titta själv vad jag ensam krängde i mej.


Skaldjursplatån får toppbetyg...



Gladare än så här blir jag knappast...(Gubben är glad för att jag är glad...*)

Efter detta då var en dags vandring i Helsingfors och en saftig skaldjurstallrik nog för att tröttheten skulle belägra mej och min kropp. Då blev det hytten och vi tittade på havet och nästan en fullmåne, horisonten började vinkla sej...och det blev gonatt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: