Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Mums fillibabba, tatueringen på plats...

Kategori: högtid

Det är väl ingen nyhet att jag är en äkta skaldjursfantast. Äter det mesta som är ätbart som kommer ifrån hav och sjö. Inte nog med det, de flesta av skaldjuren är även otroligt vackra att se på. De är egna konstverk i sej.
Under två år, minst har jag haft en bild på en kräfta som jag tänkt att tatuera och idag kom jag äntligen till skott.

Jag bokade min tid alldeles nyligen, men då fanns ingen tid förrän i November, sedan stod turen på min sida och det dök upp en tid som någon avbokad, den fick jag. Det var riktigt roligt att äntligen få komma till Fredda och Sarri, våra lokala duktiga tatuerare. Flera sådana finns i staden, men det finns ju ingen anledning att blanda in dessa när man redan valt det bästa. Det är säkert 20 års sedan jag gaddade mej sist så det var en trevlig återupplevelse. Den här gången så gjorde det inte ont. Utan upplevelsen blev ganska behaglig. Värre var det med gammelkärringen som fick en liggställning som inte kroppen pallade med. Det blev liggsår och nackskott på hela kroppen. Fast nu har jag vecklat ut mej och funkar som vanligt.

Jag förmodar och jag vet att det blev nog etapp ett i följetongen kräftan. Jag ska fortsätta med en undervattensmilö runt kräftan. Med grus och dylikt..."dylikt", det blev en dubbelbottnad, "dubbelbottnad...betydelse. Helt klart ska jag utöka den marina milön på mitt ben.

Fredda, bild tagen från Googles

 

I Miami Ink, tv programmet som går i någon kanal där tas alltid symboliken upp, varför den just valde det motivet. Det blir lite psykologisnack om orsaken. I mitt fall är det inte alls att jag är född i Kräftan, för jag är ju en Tvilling. Det är nog helt enkelt för att jag tycker djuren är både suveränt vackra och gudomligt goda. Sedan är det en protest mot fiskerätten som endast gynnar ett fåtal i Borlänge. Nu äger jag min egen okokta kräfta och den kan ni inte fängsla mej för att jag har. Jag ger en signal(kräfta) om att alla borde få ta del av de små godingarna som kryper omkring i våra sjöar. Tänkte ett tag att jag skulle ha med ett plakat som kräftan höll där det stod: "Kräftfiske för alla". Sedan är det också så att även om en kräfta skulle vara blå, så skulle den vid ett kok bli röd. Röd som en kräfta, som mitt parti (V). Alla kan nog bli röda. Fredda sa: Att kokar man en moderat så blir nog han också röd. Klokt sagt.


Bilden hittad på internet, den har legat som mall till tatueringen.

Jag blev kanon nöjd med mitt nya husdjur som kommer att heta Hubert, om det i framtiden ska till en krabba då heter han Konrad. Tack för min nya gaddning Fredda.
Nu till det "svidande" resultatet. En färsk kräfta, en riktigt pinfärsk.



Som pricken över i:et kan jag för att få till ett riktigt kok med att tillsätta en knippa "dilldå".....

Kommentarer


Kommentera inlägget här: