Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Jag målar fan på väggen...

Kategori: Samhälle

Idag när jag ser och analyserar  kooperationen då kan jag vidga synvinklarna med många grader. Jag har inte bara varit anställd där utan jag är sprungen ur ett arbetarhem där vi handlade kooperativt och räknade kvitton en gång om året. Medlemsskapet och föreningsstämman var viktiga, där motioner kunde lämnas in och medlemmarna hade makt och inflytande. Så var det även för generationen innan mina föräldrar. Dessa ekonomiska föreningar som haltade emellanåt, fördes framåt och medlemmarna kämpade för sin affär. Det var ett segertåg som startades för 115 år sedan med många barnsjukdomar. Det fanns alltid en anda att dåliga satsningar skulle förbättras, ingen tid för nederlag utan kampen om butikerna var viktiga liksom konsumentmakten.

Nu då, då kooperationen vill  ha 3 miljoner medlemmar och på samma gång är medlemmarna i vägen. Jag är ganska övertygad att Coop vet om att rörelsen sjunger på sista versen. Det är inte medlemmarna som satt igång denna nedåtgående spiral utan det är dåliga beslut och en synbar dålig ledning som ersatts ofta med nya dåliga organistörer, men dock kostsamma sådana. Fallskärmarna har synts som vid ett fallskärmsanfall under andra världskriget. Bonusar har varit vardagsmat. Lyhördhet har inte varit någon egenskap som fallit i de höga chefernas tänk. Den ena falsatsningen efter den andra har gjorts i modern tid. Där Coop bank var ett plattfall, över 100 miljoner på ingenting.
En hög chef i stockholm för många år sedan kom med sin privatchaufför till "sin" butik, där stod personalen radade och fick nästan buga och ge honom full service när han kom på sin handling. Det vill jag kalla ett dåligt beteende fören hög chef , för kooperationen som startades av arbetare.

Jag känner mej sviken som medlem, därför har jag också sagt upp mitt medlemskap. Jag har förstått, jag har hört resonemanget att kan Coop bara få dessa 3 miljoner medlemmar att handla hos oss då ror vi rörelsen i hamn. Många medlemmar har upptäckt eller hört berättas att man blivit grundlurad. Medlemmarna betyder inte mer än att man vill ha dem som kund, medlemmens inflytande är inte något som koopertionen önskar.
Det enda som skulle kunna rädda företaget är att dessa 3 miljoner medlemmar blev aktieägare. Och ni hör väl själv hur det låter. Skulle ett stort antal vanliga människor med en vanlig lön gå in och stödköpa kooperationen ur deras stora kris. Nej det är inte möjligt. Hur skulle en medlem som varit koperatör i många år sälja sej själv och sina ideal för kapitalet. Det skulle aldrig bli en verklighet.
Låtsasdemokratin. Påhittad konsumentmakt och skendemokratin i medlemssystemet är tungrott och ger inga egentliga fördelar, vare sig ekonomiska eller konsumentnyttiga.

Nu vacklar sej kooperationen fram, med ett reservaggregat fyllt med fotogen och spillolja, personalen är de som får ta smällen. De blir de som får stå med skammen och höra att de måste sälja för x antal kronor/ timme. Och kan man inte det då får den anställde ta kritiken och bära den om den inte reagerar, men då finns det någon ledare som går in och talar om att den är obekväm och inte passar in i "familjen". Det finns ett trepuktsprogram för den anställde och den säjer på alla tre punkter, tjäna pengar. Då måste även de höga ledarna förstå att de inte enbart kränker människovärdet utan också nergraderar personalen med sin negativa attityd mot fotfolket.

Idag skriver tidningen i staden om Byggmaxs entre på Coop Bygg i Borlänge, och Magnus Frisk, Coops informationschef, ja samme man som höjer Arla till skyarna i Milkodebatten . (En annan pågående fadäs.)
Det är väl tydligt att det konstrueras luftslott som ska tillföra ett tillfälligt syre till kooperationen. Jag tror och är övertygad att sådana lösningar ger mer tapp för det egna företaget. Inte för Byggmax. Det är ett svek mot medlemmar och personal, och detta finns inte i Coops värld, de är inte berörda eller anser att de sviker.

Varför kan de inte vara ärliga istället och tala om för medlemmarna att vi är körda utan er, men samtidigt vill vi inte ha era åsikter. För det är så det är. Hur långt borta är att kedjan köps upp av en utländsk intressent ? Eller ska den gå i sank ?
Ja jag tänker inte spekulera mer, respiratorn är inkopplad, det är en tidsfråga innan man trycker av på knappen.

En rörelse som konsumenter byggt upp under 115 år har en dålig ledning lyckats att rasera på 10- 20 år, det är ett svek utan dess like mot oss som haft kooperationen som ett första alternativ.
Min tid som medlem är för alltid slut, jag tänker inte göda er med bonusar, fallskärmar eller ordförandearvoden, inte ett enda pissöre från mej.

Kommentarer

  • Nisse säger:

    Märkligt stort engagemang du har i en rörelse som du tydligen förkastar.

    2009-04-16 | 13:04:35
  • Leif Lindström säger:

    Märkligt säger signaturen Nisse. Ja, änt´ä märkligt att det fortfarande finns människor som Mia Jäverling som trots dagens verklighet orkar och törs ta strid för ordning och reda, rättvisa och solidaritet.

    Vi får hoppas att "Nissarnas" tid snart är förbi!

    2009-04-16 | 17:26:51
    Bloggadress: http://vanster58.wordpress.com/
  • Nisse säger:

    Man blir förvånad att en av Borlänges "Ledande?" politiker är med och tycker till.Men det är klart att man i sann Kooperativ anda ska hålla sina "Kamrater" om ryggen.....

    2009-04-16 | 17:30:49
  • Leif Lindström säger:

    Inte skall du förvånas Nisse att jag och Mia har samma uppfattning. Däremot klarar hon sig alldeles utmärkt utan min hjälp. Med anonymiteten "Nisse" brukar ju också käften växa, du kanke också är en "ledande" politiker i kommunen men liksom inte riktigt vill kännas vid dig själv.

    2009-04-16 | 18:11:53
    Bloggadress: http://vanster58.wordpress.com/
  • Mia säger:

    Nisse:Det är mer märkligt att du kikar in här då och då, jag brukar bara läsa bloggar som jag gillar, inte sådana som jag tar avstånd ifrån. Jag såg på ditt IP nummer att du hade tryckt för en kommentar i inlägget "Byggmax på Tunaslätten" men där skrev du inte ens "Nisse". Du tänkte men...

    Du får tycka vad du vill, det bryr jag mej föga om.

    Vad beträffar mitt engagemang i kooperationen så är det inte mycket med det, det jag skriver finns med som fakta, du kan också googla dej fram till fallskärmar vad dessa har kostat, eller vad coop bank (170 miljoner) det är inga hemligheter.

    Du ska få se att AB pling å Plong blir nog synade i sömmarna en dag, och då kan kapitalivrarna stå med huvudet i hinken.

    Jadu Nisse, saker som jag skriver greppar jag inte ur luften, och när jag analyserar då tar jag i de ämnen som faller mej in. Så är det.

    Men om du har så bra insikt i det hela och försvarar förfallet så är det upp till dej och din åsikt.

    2009-04-16 | 18:28:18
  • Mia säger:

    Lindström: Ja du "ledande" politiker, tänk att du vågar dej in här...skratt. Är du människa eller är du bara ledande. Tydligen får bara Nisse tycka till här, enligt honom. Inga politiker, vad är jag då?

    Ska jag sluta blogga för att andra säjer så, nej skulle knappast tro det. Ta med dej frugan och kom hem till oss och ta en kopp kaffe, kanske en bulle också. Än´t vi vanligt fölk?

    2009-04-16 | 18:32:21
  • storabh säger:

    Men du, äntä lika me facke å?

    2009-04-16 | 20:09:35
    Bloggadress: http://storabh.wordpress.com
  • Mia säger:

    stora Bh: Jo dä ä dä...

    Undrä just när vi ska få Bunusfria zoner i samhällä´...

    2009-04-16 | 21:03:44

Kommentera inlägget här: