Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Arbete, KRIS och Indiana Jones...

Kategori: Samhälle

Efter jobbet igår åkte jag till KRIS (Kriminellas revanch i samhället) manifestation i Folkets park. Det var ett välplanerat arrangemang där i snålblåsten. Ganska många hade tagit sej dit, tyvärr hade den yngre vilsna generationen som fortfarande är ute och irrar på fältet inte hittat dit. Men jag hörde en av arrangörerna mena att det går att fixa, med ett nytt och annat arrangemang. Man kunde önska att fler band kunde bjuda på en gratisspelning för att visa sitt engagemang. Jag skulle tro att det finns grupper som säkert vill och kan, när dom vet vad syftet är med att vara deltagande.

Det började med att en kille talade om sitt kriminella liv, fyllt av droger och alkohol. Han öppnade sej och ärligt erkände vem han hade varit. Hans väg tillbaka har inte varit lätt, men han har fixat det med hjälp ifrån samhället och ett eget val. Det är viktigt att det finns ett bra stöd och personer som kan hjälpa, då menar jag generellt. Det måste finnas ordentliga lösningar runt i kommunen, inte rondeller där de stannar och åker runt. Utan en väg tillbaka till livet.

Anders Holström och Clas Yngström började med att spela några akustiska låtar, Niel Youngs Helpless och ett par andra. Det blev kanonbra. Efter det berättade Anders om sin omvändning från en rullatorägare utan bostad med enda inriktningen varje morgon var T- sprit i väntan på att andra droger kunde nås. Nu sitter han nykter sedan 15 månader tillbaka och han har träffat en tjej, och livet är på väg tillbaka fast det är en kamp varje dag och spelar med Yngström. Bra, fantastiskt jobbat Anders, du ger framtiden hopp.

Slutligen drog Sky High några låtar som värmde upp i den kyliga eftermiddagssolen. Man känner i luften att hösten är här. Och jag tror på flera mirakel framöver. Vad? Det vet jag inte, men dom kommer. Jag lovar..

Efter vi hade ätit middag vid fyrasnåret, blev det en soffliggning. Bonk sa det och ögonen åkte igen.  Det var skönt. När jag vaknade började vi prata om kvällen. Det var ju Lördag och smågodisets högtidsdag. Jag och V kollade om det inte ville bli något bra på TV:n, men det ville det inte. Så då tog vi ett gemensamt beslut om att åka och hyra film. V hade pratat om innan att han ville se nya Indiana Jones filmen men han hade ju inte sett de tidigare. Då bestämmde vi att gå igenom alla tre. Så blev det och vi plöjde alla tre efter varandra. Jag har inte sett dem fler gånger sedan det begav sej, så det var ganska spännande bitvis. Mycket i filmerna var glömt. Den första kom -81 och det är ju en evighet sedan.
Ville gillade dom i alla fall och vid tolvsnåret hade vi sett alla och tryckt i oss läsk och godis till spyfärdighet.

Nu ska jag ladda inför en ny arbetsdag. Ännu en dag...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: