Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Dags att ta ner skylten eller...

Kategori: Satir

Vägverkets förslag är klart. Om regeringen säger ja får Herr Gårman snart sällskap av en kvinnlig övergångsfigur. Vägverket har efter samråd med Jämo tagit fram en alternativ vägskylt för övergångsställen. Den nya skyltens figur bär kjol och har längre hår än den klassiska Herr Gårman.



Ett statligt verk som vägverket har inte legat på latsidan precis. Vilka eller vilket  har gjort så att en sådan dyr "reform" tagits fram. Har verkligen vi kvinnor kämpat för att få i stånd en Fru Gårman skylt är en fråga som jag ställer. Nu väntar man på att regeringen ska säja ja.
Men herregud, är det det här vi kvinnor har kämpat för i alla år, för debatten har funnits innan i media. Är det verkligen detta vi önskade så innerligt. Är det så att Jämo har så lite att pyssla med, eller vad denna uppgift den lättaste.
Då om vi har en Herr/ Fru Gårman (löjligt ord också), då borde vi även ha Pojken Gårman, Flickan Gårman, Mormor Gårman eller Halvbror Gårman.
Gårman är det ett feminimt betingat efternamn ? Borde inte skylten heta Fru Gårdam för att Jämo skulle vara till fullo nöjda?
Jag kan inte annat tycka att det hela är en otroligt stollig grej, ganska onödig. Och föresten är det ingen längre som går över, de kommer rusande på cykel i en jäkla fart utan lyse eller reflexer så man står på bromsen ibland när regnet och rusket belägrar oss på höstkanten.

Anita och Televinken tror jag det var som hade en sång om Herr Gårman på 60 eller 70 talet. Ni minns väl dom, en vuxen kvinna som talade med en docka. De spred säkert trafikvett hos de unga på den tiden.

  

"Anita o Televinken"



Idag, stressens tidevarv då alla springer så kommer säkert en skylt snart till dem också. Den kan se ut på följande vis.



Eller idag när vi någongång är snälla, då kan vi äras med en skylt som föreställer följande:



När vi är ur balans kanske den här kan vara passande:



Eller på Lördagskvällen efter krogen, man kryper över, flackar med blicken och letar efter Herr Gårman symbolen...



Nu får ni fundera på skyltarnas betydelse, begrunna vägverkets, Jämo och regeringens jämställdhetsfråga. Är jag dum som en gås eller. Tills vidare säjer jag Gäss, box, alright...

"gasövergång" (missade jag en prick?)

Kommentarer

  • Leif Lindström säger:

    Alla på skyltarna går från höger till vänster, utom ankan. Hi, hi, hi.

    2008-10-01 | 15:14:39
  • Gubben säger:

    Någon kärring på vägverket är helt uppenbart i övergångsåldern!

    2008-10-01 | 20:53:05
    Bloggadress: http://gubben.webblogg.se/
  • Mia säger:

    Leif Lindström: Faktiskt tänkte jag på det också att "ankan" gick mot höger. Då förmodade jag att bara någon annan som är lika vaken som jag skulle se det. Det var du det.

    Man kan bara konstatera att går man från vänster till höger är man dum som en "anka"..



    Gubben: Skratt...den satt den. Där blev jag mållös...

    2008-10-01 | 21:08:55
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se/
  • Pierre säger:

    Tycker oxå att detta är en idiotisk och dyr sak.

    Men som jag hörde på radion ang. denna skylt.

    Vem vet om det inte är en transa som är på skylten?

    Borde vi inte då ha en för bögar och invandrare då oxå???

    Nä vet ja! detta tramset måste ju få ett nej.

    Sedan tror jag att det är ett allmänt fel med namnet "herr gårman"

    Har hört någon stans att det ska vara "HÄR gårman"

    och då försvinner ju hela saken med en fru gårman Eller???

    2008-10-04 | 19:10:39
    Bloggadress: http://www.teamnappet.se
  • Mia säger:

    Pierre:Ja vi kan konstatera att skyltens vara är helt onödig. En tramsskylt...Herr dårman:-)

    2008-10-09 | 19:20:48

Kommentera inlägget här: