Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

En bulle i ugnen...

Kategori: Mat

Idag är det kanelbullens dag. den 4 Oktober är dagen då bullen fått sin alldeles egna dag. Igår när jag kom ifrån jobbet då planerade jag in ett bullbak idag, och det var innan jag ens visste att kanelbullen hade en egen dag och att den skulle bli som idag.
Inplanerat är ett bak av kvantitet, alltså en dubbel sats. Då jag inte är någon vän och mitt intresse inte ligger i att baka, så är det lika bra att göra mycket mens man har förberett sej mentalt.
Det som eggar "luktlökarna" är när den första plåten nygräddade bullar tas ut och en ljuvlig doft slingrar sej runt i huset, ut genom ventiler, och ligger där som den godaste av alla parfymer. Sedan när jag och Prins Sötsak 12 år tar ett varsit glas iskallt mjölk, tar en mjuk tugga av bullen då sprider sej våra leenden mot varandra och då finns bara kärlek.

En härlig sovmorgon och bullbak, är perfekt en Lördag som denna då regnet hänger i luften och inget lockar en utomhus.

Kanelbullen är ett svenskt bakverk som uppfanns på 1920- talet och det tycker jag var tur, för i kanelbullen finns så många barndomsminnen. Och ofta kan jag förnimma smaken i gomseglet, då jag tänker på den. Och årtalet 1999 instiftades Kanelbullens dag för första gången. Vilken tur...

Det sägs  att  en doft av nybakade bullar vid visningen sägs få värdet på ens bostad att skjuta i höjden.

Nej nu vänner blir det andra bullar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: