Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Hu, nu har Kung Bore ett fast grepp om näsan...

Kategori: Helgdagar

Nu denna tidiga timme, denna söndag, denna arbetsdag visar termometern på minus 8 grader. Jag är glad att kontakten till motorvärmaren kom på plats igår kväll. Nu vet jag med säkerhet att kupe´värmaren står i bilen och ylar.
Som sagt det är bara för en fryslort som jag att vänja mej att så här kommer det att vara i några månader till. Fast det är i snöfattigaste laget. Bara lite vitt, så det kompakta mörkret befinner sej utanför morgon som kväll.

Ja småfåglarna ja, dom har det svårt. Men matningen sköter grannen om, jag har lagt ner den verksamheten. Nu tror väl du att jag är en kylig och inte alls djurvänlig person. Men så är det inte. Jag har köpt några talgbollar som retar skatorna därute. Så jag svälter inte alls några gråsparvar. Svenska folket köper fågelmat för 400 miljoner om året, för att det är synd om dom, troligen för att det är kallt ute och det är svårt att få tag i mat. Jag har beslutat att min del av fågelmatspengarna får gå till de mäskliga uteliggarna. Där känner jag att jag vill satsa mina kronor där jag tycker att det behövs, så får grannen mata skatorna.

Dessutom har jag inte hört en råtta i huset sedan fågelstugan blev utan frö. Alltså halmpyntet till julgranen kanske inte är uppätet i år, det som ligger uppe på vinden är varje år i farosonen. Jag gillar inte råttor, tycker att det är förskräckligt äckliga djur. Dom finns överallt, och dom dyker upp på jobbet stora som kattungar. Här i huset har det bara varit av den mindre modellen, men jag vill inte ha dom här. De är inkräktare.

Inga gråsparvar, inga skator och inga råttor. Men något till en människa som inget har, så satsar jag denna vinter. Hatbreven från djurvännerna kan skickas till min hotmailadress, men de kommer inte att besvaras. Och fåglarna, förlåt, flyg vidare till grannen hon har dukat upp vid syrenbusken med alla de sorter. Ett smörgåsbord för våra små vänner.
Ni ser allt löser sej, fåglar och människor blir utfodrade denna vinter.

                                                              

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Jag vet att du är en vän till både djur och människor! Vi säljer väldigt mycket frön till våra små bevingade vänner...så du gör så rätt i att ge ditt bidrag till alla hemlösa! Kram Susanne

    2008-11-23 | 22:10:00
  • Sanningen säger:

    Fågelbollar och snö är det inte dax för här nere än på några veckor. Fick på vinterdäcken idag dock. Själv är jag ju helt orkeslös pga megaförkylning men min snälla far hjälpte mig.



    Ha det gott i snön!

    2008-11-23 | 22:30:01
    Bloggadress: http://sanningen.blogg.se/
  • Mia säger:

    Susanne: Ja du vet hur "tjurenvis" jag är, men nog kan du å jag flänga av ett skratt för kung å fosterland om vi tycker det är lämpligt. Det är därför vi är vänner, vi behöver inte prata, vi bara förstår..Sen det där med talgbollar, man börjar likna en själv också..det är därför alla är på mej och hackar...

    Sanningen: Ska prova att stava rätt nu...

    Du får krya på dej. Själv har jag en som inte vill bryta ut, den hänger i luften. Men antar att det är alla Omega 3, 6 9 jag proppar i mej samt all annan hälsokost.Placeboeffekten, kroppens eget försvar mot smärta.Ha det bra

    2008-11-24 | 08:30:00

Kommentera inlägget här: