Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Pingst och stängningsdags...

Kategori: Helgdagar

Igår stängde vi portarna på mitt jobb 18.00 och det är väldigt "tidigt" och ovanligt. Ungefär 4 gånger på årets 365 dagar kan detta hemska inträffa. När vi med gemensam styrka ska mota ut och stoppa nya kunder då blir det en stämning i leden med missnöje och vassa kommentarer. En del personer kan inte acceptera att vi vill slutar och att det stängs.
En kvinna viftade med sin plånbok och sa:

"Jaha, vill ni inte ha mina tusenlappar, då kan jag minsann åka till något bättre ställe och spendera dom..."

Vad ville hon att jag skulle ge henne för svar i det läget? Kanske ville hon att jag skulle ropa:

"Men snälla du, kom in, jag, personalen och Securitas är gärna kvar här någon timme till och jobbar helt gratis.."

eller:

"Javisst är det för jävligt att en butik ska stänga 18.00 på en Pingstafton..."

eller:

"Vi vill inget hellre än att få vara här till 22.00, vi har tjatat på chefen men vi fick inte...."

eller

"Ta dej i häcken, kärring..."

 
Nog måste vi väl ändå kunna unna butiksanställda någon värdighet, inte vill väl gemene man att butikerna ska vara dygnsöppna?

De flesta har familj, fritid, barn och ett liv, nog är vi alla värda lite ledigt när vi annars jobbar och servar julafton och andra storhelger? 

                                       


Ja det är en balansgång...:-)

Kommentarer

  • Leif Lindström säger:

    Ja, serviceyrken är för härliga!

    Julafton, midsommarafton och skolavslutningar har firats medans jag befunnit mig i Hallsbeg, Ånge, Mjölby eller någon annan centralort i landet.

    Alla vill i alla fall vinka till lokförarn när sillen och nubben avnjutes ute på gräsmattan.

    2008-05-11 | 14:04:51
  • Anonym säger:

    Lindström: Visst känns det som om man har valt fel yrke ibland, eller missat sista tåget.

    2008-05-11 | 18:36:19
  • Gubben säger:

    Förstår du inte att du är i nöjesbranschen?

    Varför åker barnfamiljer och andra att ut och strosa runt i varuhusen på helgerna? Jo, för att det är roligare än allt annat man kan företa sig när man är ledig!

    Kära Mia, inte missunnar du väl barnfamiljerna deras nöje?

    2008-05-12 | 09:47:24
    Bloggadress: http://gubben.webblogg.se/

Kommentera inlägget här: