Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Parabola steroider...

Kategori: TV

Det är inte bara att titta på tv idag, då menar jag att man kan inte köpa en tv, sätta i sladden och titta. Nej det krävs dosor och apparatur och kilometervis med sladdar för att få en bild. ComHem, kombort, Robertbox, viasat, jag får fnatt samt anal digital. Nu ber jag om förlåt om jag skulle ha missat en sisådär 43 leverantörer. Det är inte bara.

Antenn eller parabol, säkert via modem. Hur fasiken ska jag kunna veta. Man är tvungen att skapa sej ett tekniskt intresse för att förstå litegrann. Ändå är jag inget tekniskt dumhuvud, men utvecklingen går i ett sånt rasande tempo att man varken orkar eller hinner ta all information. Bara tänk på hur krånglig denna övergång har varit för de gamla som enbart brukar tv:n för att se Allsång på Skansen och Rapport.

Vi har en parabol, och abonnemang på Viasat och Kanal Digital, då när vi skaffade det var det för att få kanal 1-5, nu tror jag inte att man behöver båda för att se det, men vad vet jag om det. Sedan om man ska säja upp avtalen då har man skrivit under på en12 månadersperiod och ska göra en skriftlig uppsägning som träder i kraft efter...Ja ni hör ju själv.
Nu har vi tvillingpaket, med en låda man kan pausa och spela in på hårddisk, men bara de kanaler som kommer ifrån Viasat. Ärligt orkar jag inte lära mej den där dosan, inte än.

Då vi åker ut till husvagnen och vill se på tv:n då har vi införskaffat en Robertlåda och de sista två åren har vi köpt ett tremånaders kort för ca 800:-. Nu börjar jag tycka det är krångligt, ett abonnemang hemma, dyrt. Och sedan ett annat dyrt i husvagnen. Då börjar vi i familjen att fundera hur vi ska kunna lösa detta till ett enklare sätt. Då husvagnen är fast stationerad på campingen hela sommaren så vore det smartaste och det mest idiotiska att fixa dit en parabol. För att få in samma kanaler som vi har i bostaden krävs att vi har två parabolhuvuden. Då kollar man priser på en liten och gullig husvagnsparabol och den prislappen visar 1000:-, och det finns bara plats för ett parabolhuvud. Genast lägger vi ner den idén och faller till föga och ser en vanlig jävla parabol men två ingångar för huvudena som den bästa lösningen.

Nu vet jag att vi kommer att bli idiotförklarade ute på Campingen, och att denna parabol kommer att bli sommarens stora samtalsämne. Men ser det som den billigaste och enklaste lösningen då vi får låna en tvåhövdad parabol av en snäll anhörig. Nu väntar jag bara att tolvåringen ska tjata om ett mobilt modem också så den bärbara datorn blir fyllt av krigsspel som kan spelas på internet. Vilket arbete för att se någon spännande sommardeckare.

Jag nog undrar man ofta hur det har blivit med den där dumburken, man har under resans gång blivit lika dum som burken. Men nu blir det en parabol med tillhörande husvagn jag undrar om vi kan få plats med en 42" inne i vagnen?

Paraborlänge den 9/5 2008

                                       

Kommentarer

  • Pierre säger:

    Har inte campingen en parabol eller dyl. som man kan koppla på sig i?

    2008-05-09 | 10:02:30
    Bloggadress: http://www.teamnappet.se
  • Mia säger:

    Pierre: Nej det är SSAB:s privata "billighets" camping och inga sådana moderniteter existerar.

    En primitiv oas vid Runn:-)

    2008-05-09 | 10:42:21
  • FD.lc säger:

    Det vet du mia att blir det problem så kann vi nog ordna att det går att vocka en siljans-röding i parabolen M.V,H FD.lc

    2008-05-12 | 13:31:00
  • Micke.S säger:

    Ska även funka som fågelbad har jag hört.

    2008-05-12 | 21:40:51
    Bloggadress: http://fiskeborlange.blogg.se/
  • Mia säger:

    FD.lc: Ja vi kan sjunga Wocka tjacka, medan lägerelden falnar och dör...



    Micke S: Eller vi kan göra en trädgårdsdamm av den..

    2008-05-13 | 08:37:05

Kommentera inlägget här: