Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Våffeldagen...

Kategori: Mat

Idag är det Maria Bebådelse dagen, jag undrar vem hon var som kom på att det skulle ätas våfflor en dag som denna. Ärligt vet jag inte vad Bebådelse är, vet någon annan?  Det är inte någon våffelsort i alla fall.
Jag kommer inte att göra några våfflor idag, utan det blir ompacketerad köttfärs som donas till en köttfärssås.

Jag minns min farmors våfflor. Jag brukade sitta vid hennes köksbord och titta när hon vispade ihop smeten, och hon hällde i vischy vatten för att få dom så där krispiga. Dom var goda minns jag.

Då jag alltid ska figurera som en motvalsens kärring så blir det köttfärssås idag och våfflor i morgon. Då har jag åtminstone kommit överrens med mitt matglada inre.

Jag klipper in svaret på min fråga så vi slipper fundera över den där bebådelsen, följande kan man få förklarat om det ordet:

" Bebådelsen är inom kristendomen det ögonblick i vilket ärkeängeln Gabriel överlämnar budskapet till Maria att hon skall föda Guds son, Jesus Kristus. Framställningar av bebådelsen är under medeltiden och renässansen ett av de mest utbredda motiven i den västerländska konsten.

Jungfru Marie bebådelsedag firas den 25 mars i samtliga kristna länder och de flesta samfund"

Alltså Gabriel lämnade över receptet på våffelsmet med vischyvatten och rårörd hjortronsylt till Maria, efter det föddes Jesus Kristus. Vilken fin berättelse, något för Mat Tina...


image176

Kommentarer


Kommentera inlägget här: