Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Kärlekströjan...

Kategori: Sant eller Falskt?

!984 då bodde jag i Strömstad, jag hade fått mitt första barn och var hemma med honom. Dagarna var fyllda med allt husligt så jag ville göra något kreativt och fick för mej att jag skulle sticka en tröja till fästmannen. Av denna tanke blev det bara en sådan pinsam situation som jag ska berätta.

Jag hittade mönstret till tröjan i Vecko Revyn, det var en ganska häftig skapelse. Modellerna i tidningen var den dåvarnde tennisstjärnan Mats Wilander och hans flickvän Anette. Det stod som rubrik "Sticka Mats och Anettes Kärlekströja" och en romantisk bild på paret med en varsin tröja i olika färger. Bara det där med att ett par har lika tröja signalerar om töntvarning. Jag köpte garn och började att sticka på skapelsen. Den blev snygg, men jag talade aldrig om att det var en "kärlekströja" för då skulle han aldrig sätta på sej den.

Sedan blev det jul och vi skulle fara till Dalarna för att fira den där. Vi flög upp ifrån Göteborg till Arlanda där vi skulle byta plan. Det var någon timme innan det skulle lyfta så vi skulle ta en fika innan. P hade tröjan på sej och vi var på väg in för att köpa kaffe med tilltugg då fick jag se det jag absolut inte för allt i världen inte ville få syn på. Inne där satt Tennisstjärnan Mats Wilander med en sportkommentator och pratade och fikade. Jag fick en vansinnig panik, där stod P med Wilanders "kärlekströja" och Wilander satt där. Ett möte fick inte ske, jag sa till P att "Ta av dej tjöjan"..Och han fattade absolut ingenting. Jag ville heller inte förklara varför jag ville det, för det var riktigt skämmigt.

I alla fall tågade P in på fiket med tröjan på, han sätter sej bredvid Wilander och jag står kvar med röda kinder, och jag tänker att nu är det som det är. Jag går dit och sätter mej och Wilander säjer till P att han har fin tröja och Wilander ler med hela ansiktet. Jag sa till Wilander: "Det här var riktigt pinsamt"...

Det finns gånger som man vill slippa, P undrade varför jag och Wilander pratade. Han funderade om jag hade trampat honom på tårna eller nåt. Nejdå det var bara jag som hade stickat en "kärlekströja" och förnedrat mej inför tennisstjärnan.

Man tänker ibland varför man möter det man inte vill möta. Wilander tyckte säkert det var en rolig grej att få se tröjan på en man i Sverige. Jag tyckte bara det var för löjligt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: