Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

30:e Juli

Kategori: Vardag

Det har varit något dåligt med bloggandet de senaste dagarna. Jag antar att det inte händer alltför mycket, eller att året efter semestern startar om och cirkeln startar om från början. Det är nog att jag har svårt att komma igång efter semestern jag är inte fylld med den riktiga motivationen.

Jag fick inte jobbet som jag sökte på Biltema, men det var väl en mening med det också. Jag hänger inte läpp för det, utan jag fortsätter att söka nya arbeten. Egentligen vill jag komma bort ifrån "affärslivet" och handels verksamhet. Det kommer nog att lossna framöver. Det som jag känner mej lite besviken på det var att jag inte antogs på Lokförarkursen i julas. Det är ett jobb som jag skulle vilja prova på och en övertygelse att jag skulle trivas med.

Det är svajigt på mitt jobb, arbetskamrater som jag haft under flera år måste lämna jobbet nu i höst. Det är helt otroligt eller rättare sagt helt omöjligt att sköta en stormarknad utan personal. Jag vet inte hur det ska gå, eller om de har några framtidsvisioner överhuvudtaget. Det verkar inte så. Inte konstigt att man har en kronisk omotiverad känsla för jobbet, man räknar ner till de lediga dagarna. Helt sjukt är det.

Vi har haft det varmt i butiken också, sisådär + 28 grader i butiken, för några år sedan kämpade fackklubben att vi skulle få svalka och tidningar och radio kom och intervjuade. Nu är läget lika, men ingen varken orkar eller vill kämpa för en dräglig arbetsmiljö. De flesta ligger och visar strupen, en tidsfråga innan det dödande hugget kommer.

Jag själv har fått (frivilligt) röja i det glashus vi har trädgårdsmöbler. Där har det varit mellan 35- 40 grader på dagarna. Svetten har runnit så smutsränder har gått som stripor efter kinderna. Därute var jag tvungen att städa efter en sommar då trädgårdsdynor låg hullerombuller, prislappar var borta, kartonger var uppfläkta det såg ut som f-n. Nu under tre dagar har jag fixat till där och säkert svettas ut 14 liter, gått ner två kilo. Och vissa stunder varit skitig som en gris.
Nu är det fint där, en dag eller två.

Idag och i morgon är jag ledig, och jag är så glad över det. Nu sitter jag åter i husvagnen och vet att solen och värmen finns här. Jag vet att vi ska äta aborre idag, jag vet att det finns ett liv utanför jobbet som är värd allt och uppväger det negativa. Visst kan det bli långtråkigt ibland, men en bra deckare kan rädda läget. Eller ligga i solsängen och lyssna på en bra sommarpratare i P1. Livet behöver inte gå i en rasande fart, det är skönt att det är lugnt ibland. Man behöver det.

I Borlänge händer det saker som vanligt, en ung kille har blivit knivskuren och läget är allvarligt, vid Tjärnasjön har någon skjutit med ett hagelgevär, då det fanns folk och barn runtomkring. Igelkottarna har fått nog och börjat att gå på krogen.Blixtarna har dödat ett par i Sunnansjö. Värmen blir tung för många äldre, de orkar inte. Torkan ställer till många bränder och drunkningsolyckor. Det gäller att se upp.

Nu ska jag börja min dag....

                                      

Kommentarer


Kommentera inlägget här: