Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Roslund & Hellström...

Kategori: Samhälle

Jag har nyss avslutat en bok som heter Edward Finnigans upprättelse, skriven av Anders Roslund och Börge Hellström. Den handlar om en person som är oskyldigt dömd och väntar på ett dödsstraff i en demokratisk stat som väljer att dödsstraff ska finnas som en upprättelse. Visst är det USA jag menar. Dödsstraffet återinfördes i USA 1977. Sedan dess till 2007 har: 901 människor avrättats med giftinjektion, 153 avrättats i elektriska stolen, 11 stycken i gaskammare,3 genom hängning och 2 människor av exekutionspatrull. (Källa ovannämnda bok).
Det finns inga rön i forskningen som säjer att dödsstraff minimerar kriminaliteten. För de som begår grova brott måste samhället anstränga sig mer, straff i kombination med verkliga brottsförebyggande åtgärder.

Jag tar några rader i boken: 1975 begicks i kanada 3.09 mord/ 100 000 invånare. Året efter, 1976 avskaffade kanada dödsstraffet .Genom att införa brottsförebyggande åtgärder fick de en effekt som var omedelbar. 1980 begicks 2,41 mord/ 100 000 invånare. 2003 begicks 1,73 mord/ 100 000 invånare. Tjugosju år efter att kanada avskaffade dödsstraffet hade mord minskat med fyrtiofyra procent.

Att önska livet ur någon är ju en hämnd och det är något man tar, Upprättelse är däremot något du får. I länderna som har dödsstraff tror människorna att de ska bli nöjda och få en upprättelse utav att se mördaren dödas. Att ett lugn ska komma in i deras liv, när det är en ren skär hämnd.

Idag när våldet eskalerar på gator och torg, skriker många ut sin ilska och rovdjursdriften eller reptilhjärnan säjer:   -Skjut dom med ett skott i pannan... Vad är då den dödsdömde, brottsling eller brottsoffer?
Jag vet exact min ståndpunkt i denna fråga, hur ska jag kunna ge en människa en dom, vilken gud är jag som tror att jag kan önska livet ur en medmänniska. nej det finns ingen som ska få sätta namnet död på en annan människa. Däremot måste man i ett modernt samhälle kunna ha metoder att hjälpa en brottsling till ett bättre liv och ändra tankarna. Alla måste kunna få må bra och känna trygghet.

Idag bygger mycket av allt missbruk på rädslor, det handlare om att ha en grundläggande trygghet, att hjälp finns vid psykiska sjukdomar. Att det finns snabb hjälp att få vid akuta kriser, och att det finns människor som seriöst lyssnar på individer som skriker på hjälp. De missbrukare som vågar be om hjälp, de har oftast hamnat så djupt att döden väntar på dem inom en snar framtid.

Ni som ropar och önskar dödsstrff och ser den metoden som en lösning, kanske får se en kär vän eller ditt barnbarn som sitter i dödscellen. Denna inhumana metod som prövats sedan urminnes tider helt utan resultat.
Vem ska stå som bödel, blir det du, som fått det lediga jobbet du sökte? Du får inte säja nej till arbetet, för då får du ingen A- kassa. Den demokratiska staten bestämmer att du ska stå som bödel på ett svenskt fängelse i framtiden.
Hemska tanke...

                                                                                     

Kommentarer

  • Susanne säger:

    Som vanligt Mia, du är så klok i din blogg! Saknar dig på jobbet, är det 1 vecka kvar i Ludvika? Kom hem!!! Saknar dig ännu mer nu när jag tydligen fått byta helg utan frågan om jag vill eller kan....

    2008-01-11 | 23:25:20
  • Mia säger:

    Susanne tack, du är också klok. Den klokaste av oss alla. Sedan är du till skillnad från mej snäll,jag ska försöka bli det. En vecka till i Ludvika, egentligen tycker jag att det ska få räcka.
    Men man kan inte vara på 2 ställen samtidigt, när man innerst inne inte vill vara på något av dem just nu...Körningen har varit fylld med skräck och halka...

    2008-01-12 | 08:54:25

Kommentera inlägget här: