Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Våren närmar sej med långsamma steg, molnen spricker...

Kategori: Vardag

Nej det är inga moln som spricker upp idag inte, en gråmulen dag och snorhalt här ute på gården. Tänk att is kan bli så halt, jag vinkade åt tidningsbudet när jag hämtade tidningen. Jag undrar fortfarande varför han låg där och ojade sej, han har väl varit ute igen och festat igen...Nej han vilade väl lite det är ett stort utdelningsområde som ska ha morgontidning. Fast benet såg konstigt ut...Nej det var säkert inget.
 
Nu har mitt arbete fått ett slut, det har varit ganska bra, men som jag i tidigare inlägg berättat har resandet på 10 mil om dagen inte varit någon höjdare. Så jag vill ytterligare en gång beundra alla människor som är tvugna att arbetspendla år ut och år in. Ni är duktiga. Nu när man har legat ute på jobb, det lät nästan rallaraktigt, då kylskåpet har kommit i ofas, endast en liten mus sitter där inne och vrålar missnöjt. Då toapapperet på bal sinat och man åter har tagit fram ett gammalt sedbruk som den klassiska gamla rövsleven, ni vet den man skrapade sej ren med långt innan Stora Enso gjorde papper. Det var bättre förr* Idag kära familj ska allt bli som vanligt igen. Vi ska vinna på trav och lotto.

Visst har väl alla en servis, en sådan som man äter på. Så har även jag. Fast jag ska hämta en till idag, ett arvegods som man inte vill göra sej av med. Fast med 96 delar kan det bli tufft vill jag lova. Ute i boa där står gubbens alla fiskeatteraljer. Vadarstövlar, flytring, angeldon och hundratals smällkorkar. Det är linor och spön, draglådor och isborrar i olika storlekar, inte vill han ha en servis därute ibland allt sitt fina. En servis med guldkant, det ni. Jag kan nog inte fatta hur mycket porslin det blir, klart att gubben har så dåligt med kläder i sin garderob att kanske jag får hyra in mej på några hyllor.Detta har fått sin lösning innan dagen tagit slut.
 
Nu när jag åter är i fas och hemma i min stad dygnet runt, så blir det förhoppningsvis ordning på mitt bloggande. Det har varit dåligt med den saken.

Jag klipper in vad ordet betyder här nedan så jag verkligen vet vad jag har och ska ´göra idag:
 
Servis (uttalas med betoning på sista stavelsen) är en uppsättning sammanhörande matporslin. Den kan bestå av olika antal delar, från ett fåtal till hundratals; de olika delarna kan utgöras av exempelvis tallrikar, koppar, uppläggningsfat och terriner. Serviser finns i många olika utföranden och därmed också prisklasser, allt ifrån enkla vardagliga, till mycket exklusiva och därmed mycket dyra. Ett exempel på en exklusiv servis är den särskilt utformade nobelservisen som används i samband med de årliga nobelfestligheterna. 

                                                                                         

Kommentarer


Kommentera inlägget här: