Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Spånsan svamp...

Kategori: Vardag

Igår tog vi första svampturen, innan vi kom iväg så var det egentligen ingen av oss som hade lust. Fast jag tänkte att det är bra för oss att komma ut och se annat än fisk och fiskebeten (tillverkningsindustri av beten hemma). När vi kom till Idkeberget och svängde av mot Spånsan, då kändes det riktigt roligt. Sedan åkte vi en liten bit upp till ett ställe där jag tycker att det är så fint, där rinner det bäckar som porlar, och vi brukar alltid hitta mycket svamp. Terrängen är uppåt och ganska jobbig att forcera så det känns i benen. Denna dag glömde jag kameran, så gjorde jag förra gången, likaså gången innan. Det har bara blivit så. Tog kort med mobilen, men testade att skicka det till Bloggen, men det blev kattskit av den sändningen. Inte vet jag hur man gör inte...
Nu hade det inte blivit så mycket svamp på "vårat" ställe, men det är på gång. Det blev lite gula kantareller som vi blandar upp med blek taggsvamp, eftersom taggsvampen inte har så mycket smak då är den bra att dryga ut. Det stod en hel del Karl- Johan svampar utspridda, men jag är inte så galen dem, vet inte riktigt varför. Jag tror att det ha med konsistensen att göra, dom är lite slemmiga när man tillreder dom. Trattkantarellerna var på väg upp, där tror jag att det kan bli grymt mycket framöver.
Hur som helst blev det en skön tur, vädret höll sej ända tills vi kom hem, då öppnades dammluckorna och regnet bara dundrade ner. 

Det kändes höst ute i skogen, det luktade våt mossa och svamp, gula löv låg och lurades. Men man hopps på fler fina lediga höstdagar, då ska jag ta kameran med och fotografera mitt favoritställe... 



"Min lilla korg och Mickes stora korg..."

Kommentarer


Kommentera inlägget här: