Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Kräftor här och kräftor där...

Kategori: högtid

En helg i kräftans tecken, fram och tillbaka, upp och ner, tjofadderittan. En röra så så stor att man inte vet vad man ska börja. Men i alla fall skulle vi fiska kräftor hos en kompis, allt väl så långt. Men fångsten blev inte den bäst, så i ett överslag räknat kanske vi fått ihop ett 30 tal kräftor, på 3 tömmningar. Samtidigt så försvann några burar, troligen med strömmen i älven, så i morse fanns 7 burar kvar varav en troligen vittjad av banditer. Men dom som inte har någon fiskerätt vill ju också få kräftor, så lite förståelse för deras sätt har jag. Ja ä inte bittär...



"


En nykokt kräfta, ifrån Dalälven..."


Samtidigt som det pågick kräftfiske i älven, så skulle jag som utvald till Campingens festkommite´ fixa i ordning för kvällens kräft / surströmmingsskiva. Mellan dessa två ställen är det drygt en mil. Det blev ganska stressigt. Men solen sken på eftermiddagen och trots min magkänsla jag haft under veckan att det skulle bli regn var jag så korkad att jag dukade utomhus. Mest för att undvika kommentarer om varför, när vädret var så fint. Nu vet jag, att aldrig mer ska jag lämna den första känslan jag får, för den brukar oftast vara rätt.
När dukningen var klar, då skulle vi iväg och vittja burarna, jag sa till en på campingen att om det skulle börja regna, då kunde de väl hjälpas åt att flytta in allt till dansbana. Och det skulle inte vara några problem. När vi kom ut på älven för att tömma burarna, då började det att blixtra och åska, spöregnet skjöljde ner. Och naturligtvis så tänkte jag på de dukade borden på campingen, men inte mycket att göra något åt. Efter regnturen for vi hem och kokade kräftor och kastade kläderna i torktumlaren.



"Innan regnet..."


Nu är vi tillbaka till campingen , då blev jag glad för allt hade de flyttat in, lampor och girlanger, bord samt stolar. Väldigt trångt, så inte en ekorre hade kommit in då vi alla hade bänkat oss. Festen blev väl lyckad, själv hade jag inte hunnit att svida om, så i regnjacka, jogging och zebrarandiga gummistövlar intog jag kräftläge. Frisyren var ganska vanvettig den också. Men sånt får man skita i. Har man många järn i elden, då har man .



"Festen kan börja, här sjungs snappsvisor..."

Nu ska jag städa dansbanan och kvasta ut alla kräftskal och skit, sedan bär det hemåt för arbetet väntar i morgon. Dansbanan står kvar och i all sin prakt är den fin utan fönster (internt skämt), eventuellt kanske kommunen ska få in en ansökan om bygglov, då kan vi bygga ut den och komplettera med en inglasad veranda.



"Den gamla dansbanan på Lördagskvällen..."

Kommentarer

  • FD.lc säger:

    Väldigt mycke grattis till humrarna HA HA akta läpparna för didäinga gynnarna vill gärna sarga dom som lyft upp dom ur älven.OCH DRICK MJÖLK!

    2008-08-10 | 20:17:08
  • Mia säger:

    FD.lc:De gynnarna sargar alla munsår med sin sälta. Nu har jag avslutat ett kok, de blevo röda som lingon. Och självklart tar jag mjölk till detta, men det blir den feta, den som genererar 3%. Alltid en ständig jakt på den enheten.Hälsa hon där hemma...att vi inte har något hopkok på gång...

    2008-08-10 | 20:22:23

Kommentera inlägget här: