Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Här kommer sol - och kirskål, men va bra...

Kategori: Helgdagar

Frågan är om man kan tappa ett intresse? Javisst kan man det. Jag har då gjort det sedan något år tillbaka. Och det är trädgårdsintresset som falnat, eller snarare att gå ut och springa runt med ett redskap i högsta hugg, slita ogräs och ansa rabatter som känns helt omotiverat nuförtiden. Det är borta, det jag planerar nu är att riva upp den igenväxta rabatten och lägga stenplattor där, alltså en avveckling av alla måsten.

Fortfarande tycker jag väl att det är fint med blommor och kollar gärna in andras trädgårdar med dess prakt, men min vill jag inte jävlas med mer. Det finns onda krafter som tagit över och den heter kirskål, jag har ingen lust att kriga mot något som aldrig tänker retirera, jag vill inte få psykbryt i en rabatt för ett eller hundra ogräs skull.

Det finns saker att göra ändå om aktivitetsklådan sätter in. Roligare.

Ta bara en dag som den här. Man vaknar innan 07.00 och ser att solen strålar på utsidan av det skitiga fönstret. Man gör det välbekanta Rönnerdalsskuttet upp ur sängen och kokar en panna kaffe och går igenom en dagsplanering, om den sen håller då är det bra. En promenad runt älven a´la´ rask takt ska det bli när värmen gåt upp mot plusgrader. Det är så otroligt rogivande och meditativt att gå i rask takt och rensa gamla tankar och njuta in ny inspiration i sinnet. Att traska runt där är som att gå igenom ett spa eller ett reningsverk. Jag är lyckligt lottad som bara har 50 meter till denna populära strandpromenad. Det är en trevlig 4,7 kilometers sträcka där man hälsar på varandra, slänger käft med bekanta. Guld för älven, en oas i min industristad.

Jag skulle vilja att man utvecklade platsen med båtbryggor och motorfria ekor, en plats där maskrosbarnen kunde hyra en eka på sommaren för att få känna på vad skönt det är och att naturen finns nära. Oraklet spår att innan 2013 ska det finnas några bryggor och båtar på "Gammelgårdssidan". Det är inget vallöfte, men en god friskvårdside´.

Ja husvagnen ja, min gamla "tattartermos" som är 30 år och i ett ypperligt skick. Den har jag inte glömt. Den står uppställd ute vid Runn/ Ösjön på en liten privat camping. Det stället är också ett andningshål. Ett ställe på lagomt avstånd ifrån stan, dit man åker efter jobbet och fiskar, äter, badar och bara är. Där finns inga måsten man är totalt uppslukad av ingenting eller en bra bok. Jag är en husvagnsidiot och när jag är fanatisk, då är jag det på riktigt.
Idag tänkte vi sätta upp förtältet till den, sedan kan vi börja säsongen när vi vill. Min gubbe jobbar förmiddag, men är han pigg och alert då åker vi ut och "snickrar" upp det. Vips, så är det vår...

Jag tror att den här dagen blir bra, fylld med saker som finns i motivationsområdet, det känns bara roligt.
Andra bloggare kör med dagens citat, då vill man ju inte sno ide´n så jag tänker välja dagens ord och det blir:
"Andas"

P.s Temperaturen har nått 0 gradet klockan 8.00, promenaden är nära... 



"Ogräset Kirskål - adjö.."

Kommentarer

  • Pierre säger:

    Mot ogräs finns det bara ett bra medel.
    Roundup.
    Detta använder bönderna att bespruta sina åkrar med.
    Vet inte om det fiss på Granngården, men det går att köpa iaf.

    2008-04-20 | 08:30:09
    Bloggadress: http://www.teamnappet.se
  • Mia säger:

    Hej Pierre..
    Jag kan säja att Round up är ett miljöfarligt preparat som har förbjudits helt i Danmark. Det förstör grundvattnet och innehåller preparat som inte ska finnas i vår mark. De använder det vid besprutning av banvallar, och det har varit en debatt kring det. På jobbet säljer vi det men som miljövän bojkottar jag det. Men tack ändå, stenplattor blir bäst:-)

    2008-04-20 | 09:59:36
  • Micke.S säger:

    Vem ska lägga dom då:),bara undrar
    /Micke.S

    2008-04-26 | 19:57:06
    Bloggadress: http://fiskeborlange.blogg.se
  • Mia säger:

    Dom lägger du vännen...Där är du bättre än mej:-)
    Du får gärna åka och köpa dom också...

    2008-04-27 | 06:34:26
    Bloggadress: http://miajaverling.blogg.se

Kommentera inlägget här: