Mia Jäverlings Blogg

"Bättre skjuta rygg, än arm ur led"

Ättika, lök, vatten, socker och kryddor...

Kategori: Mat

Nu är sillen inlagd på avdelning 5, nej då den är lagd i lagen tillsammans med goda kryddor samt röd och gul lök. Är det något jag inte skäms över då är det att jag kan skryta över min löksill. Jag är mest galen i fisken på ett julbord, då menar jag inte lutfisken, för den klarar jag inte. Konsistensen, smaken faller inte på min läpp. Egentligen är jag nöjd om jag får sill, gravad lax, rökt ål och räkor, då blir jag julegla´.

Om vi går tillbaka till sillen så har jag i många år gett min snälla granne Malin en burk, en julklapp som ett ömhetsbevis att hon har varit en god granne. Malin har tackat snällt efter varje jul, och alltid sagt att den varit sååå god. Och att hennes mamma och pappa också tyckt att den varit läcker.

Men efter förra julen då blev jag skeptisk, och tänkte att det är väl klart att hon säjer att sillen var god. Vad säjer man annars till en granne som tvingar på en något. Det hör ju till god ton att man tackar och talar om hur smakligt det var oavsett hur illa det smakar. Jag var tvungen och fråga henne om hon var ärlig, och inte bara hasplade ur sej snällt för att det var jul och att hon inte ville såra mej, men hon bedyrade att den var så läcker. Nu blir det blir 18 burkar till Malin i år. Nejdå, hon får samma ranson som innan. Sillen är ju dyr som sjutton.

Att sillen kostar, det har även kungafamiljen upptäckt, nu har regeringen beviljat löneförhöjning för familjen på 12 miljoner om året, vad dom får innan lönehöjningen vill vi inte veta. Ja maten har blivit dyr, kilopriset på ripa, oxfile och tryffel den har säkert skjutit i höjden. Klart kungen och drottningen med sina vuxna barn ska få äta sig mätta utan att skämmas. Nu har de inte barnbidrag med flerbarnstillägg längre så en höjning på apanaget är väl en alldeles underbar julklapp för dem.

                                                                                 

Kommentarer

  • Malin säger:

    Ärligt talat Mia, din inlagda sill är den enda sill som behövs på julbordet. Tusen tack! Å det är helt sant det!

    2007-12-20 | 19:15:08
  • leif stenlund säger:

    och detta konstiga ,det vill du att jag skall smaka på ,det låter ju som rena skiten.

    2007-12-23 | 09:51:58
  • Bloggägarinnan säger:

    Jadu, svärfar, jag antar att du skulle skriva din kommentar under kallpressad linfröolja. Så hamnar du i detta inlägg och skymfar min sill.
    Du borde inte få smaka den, gubbjäkel*s*

    2007-12-23 | 15:24:32

Kommentera inlägget här: